Na Delhaize, dat al zijn winkels in franchise wil geven, zorgt nu ook de Franse oliemaatschappij TotalEnergies voor een verrassing door aan te kondigen dat het netwerk van tankstations in België verkocht wordt. Vanmorgen vond een buitengewone ondernemingsraad plaats en het bedrijf verklaarde zich voor te bereiden op het einde van de auto met verbrandingsmotor. De doorverkoop van het netwerk, zowel in de Benelux als in Duitsland, maakt deel uit van dit proces.
In totaal gaat het om 2.200 vestigingen (Benelux en Duitsland). Er heeft zich al een overnemer gemeld: het Canadese supermarktconcern Couche-Tard. De deal was al enige tijd op til en TotalEnergies deed enkele dagen geleden een aankondiging: “In België en Luxemburg zullen TotalEnergies en Couche-Tard hun krachten bundelen in een joint venture (TotalEnergies 40 procent en Couche-Tard 60 procent) die 619 stations zal uitbaten. In deze twee landen is TotalEnergies marktleider en de samenwerking met Couche-Tard zal de transformatie van deze twee netwerken versnellen door de verkoop van producten naast de brandstoffen te maximaliseren.” Het merk TotalEnergies verdwijnt nog niet onmiddellijk: de merknaam blijft nog minstens vijf jaar bestaan.
1.000 jobs
De details van de overeenkomst zijn nog niet bekend, maar de werkgelegenheid is uiteraard een cruciaal aandachtspunt voor de vakbonden. Volgens de eerste informatie zouden de garanties voor de duizend betrokken banen slechts één jaar gelden. Dit dreigt een probleem te worden bij de onderhandelingen.
Advertentie – lees hieronder verder
De strategie van TotalEnergies is nog niet helemaal duidelijk. Past deze beslissing binnen de aankondiging van het oliebedrijf om in 2023 5 miljard dollar te besteden aan de energietransitie? Het valt te betwijfelen, zeker na de recordwinst die het bedrijf vorig jaar boekte (38 miljard euro). Officieel wil TotalEnergies zich volgens BFMTV “richten op de ontwikkeling van nieuwe vormen van mobiliteit (elektrisch en waterstof) in deze landen”. Het valt echter moeilijk te geloven dat de oliemaatschappij de olie niet tot de laatste druppel wil verkopen. Net als de andere oliebedrijven trouwens. Misschien is het idee dus eerder om schaal- en distributievoordelen te realiseren en tegelijkertijd op de achtergrond olie te blijven leveren. De toekomst zal het uitwijzen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be