Elektrische auto’s zijn veel energiezuiniger dan verbrandingsmotoren. Het rendement van een elektromotor is maar liefst 90% wat betekent dat slechts 10% van de elektrische energie niet wordt gebruikt voor aandrijving (of met andere woorden wordt “verspild”), terwijl de efficiëntie van een verbrandingsmotor op zijn best 40% is.
Toch zijn er ook verschillen tussen elektrische auto’s in termen van energie-efficiëntie. Dit hangt af van een aantal factoren als verwarming, airconditioning, het regenereren van energie tijdens het remmen, voertuigmassa, enz. Tot nu toe werd de Tesla Model 3 beschouwd als de meest efficiënte auto. Het Amerikaanse bedrijf ziet zijn dominantie nu echter bedreigd door een ander model.
Aziaat
Een onderzoek uitgevoerd door ADAC (de Duitse Automobielclub, Europa’s grootste automobielvereniging en een toonaangevende autoriteit op het gebied van tests en onderzoeken) vergeleek een reeks elektrische voertuigen van een groot aantal fabrikanten, waaronder de bescheiden Dacia Spring en de superlatieve Mercedes EQS.
Advertentie – lees hieronder verder
De uitgevoerde tests benadrukten de prestaties van de recente Hyundai Ioniq 6, die een verbazingwekkend laag brandstofverbruik van 15,5 kWh/100 km bereikte, een resultaat dat zeker te danken is aan de efficiëntie van de aandrijflijn, maar ook aan de ongelooflijke luchtpenetratiecoëfficiënt van deze sedan (Cx van 0,21 punten). Deze factor lijkt de doorslag te hebben gegeven, want de Ioniq 6 versloeg ook de Hyundai Kona, die technisch gezien in de buurt komt (16,7 kWh/100 km), evenals de Tesla Model 3 (16,8 kWh/100 km).
Hoewel de Hyundai Ioniq 6 de auto met het laagste brandstofverbruik is, is het natuurlijk niet de auto met het record actieradius, omdat de actieradius ook afhangt van de accucapaciteit. De Ioniq 6 eindigde op de 3e plaats met 555 km, achter de BMW iX xDrive 50 (610 km) en de Mercedes-Benz EQS 450+ (575 km).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be