Voor een fabrikant als Aston Martin is de overstap naar elektrificatie niet eenvoudig. Klanten van het bedrijf waarderen nu eenmaal de meer traditionele V8– en V12-motoren en lijken die voorlopig niet op te willen geven ten voordele van elektrische, geruisloze krachtbronnen. Alleen zullen deze mensen als puntje bij paaltje komt geen keuze meer hebben: echt iederéén zal vroeg of laat elektrisch moeten rijden.
Langzaam maar zeker
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Porsche of zelfs Ferrari wacht Aston Martin bijzonder lang om zelfs maar een plug-in hybride op de markt te brengen. Die is er namelijk nog altijd niet. Zijn naam kennen we wel al (de Valhalla), net als zijn jaar van lancering (2024) en zijn aandrijving, namelijk een twinturbo V8 die samen met twee elektromotoren een indrukwekkende 950 pk gaat ontwikkelen. Niet slecht om mee te beginnen, denken we dan.
Het jaar daarop zal Aston Martin zijn allereerste 100% elektrische auto verwelkomen. Die zou DB12 kunnen heten in een poging om de DB-traditie ongehinderd voort te zetten. Kijken we nog iets verder in de toekomst (2026), dan zien we dat álle Aston Martin-modellen volledig emissieloos worden.
Advertentie – lees hieronder verder
En da’s nog niet alles…
Om de ecologische stempel volop te kunnen drukken, wil Aston Martin niet alleen zijn motoren maar ook zijn interieurs milieu- en diervriendelijker maken. Dat moet lukken door onder andere gerecycleerd aluminium te gebruiken, maar ook veganistisch leder dat de huidige soort (Connoly) uitwuift. Van Rolls-Royce vernamen we eind vorig jaar een gelijkaardig verhaal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be