Binnenkort een aankooppremie voor elektrische auto’s in Wallonië?

Voorlopig is Vlaanderen de enige die een aankooppremie toekent voor elektrische auto’s om de overgang aan te moedigen bij particulieren. Wallonië had tot nu toe geen dergelijke plannen, maar dat zou kunnen veranderen. Verschillende politieke partijen zijn immers van plan om een gelijkaardige subsidie te creëren.

Gepubliceerd op 30 april 2024
Leestijd : 5 min

Deel

Binnenkort een aankooppremie voor elektrische auto’s in Wallonië?

In Europa zijn er slechts een aantal landen die aankoopsubsidies voor elektrische auto’s aanbieden. Maar zulke maatregelen zijn echt nodig, aangezien de prijs van elektrische auto’s nog steeds veel hoger liggen dan die van thermische modellen. En aangezien de autoriteiten hebben besloten om vanaf 1 januari 2035 de overstap naar elektrisch rijden volledig af te ronden, is het dringend nodig om automobilisten die de overstap willen maken te ondersteunen. Maar het gedrag van mensen veranderen kost tijd en… stimulansen. Dat hebben we gezien in Noorwegen, waar de overheid de overgang heeft kunnen maken dankzij aanzienlijke subsidies voor het publiek.

Aankoopsubsidies worden echter steeds zeldzamer in Europese landen. In Frankrijk worden ze nog toegekend, maar niet meer in Duitsland. Italië daarentegen twijfelt nog steeds of het een budget zal vrijmaken hiervoor. Enkele maanden geleden verraste Vlaanderen met een aankooppremie voor particulieren. Die heeft lang op zich laten wachten, hij is er. Voorlopig is het wel afwachten of de volgende regering deze verlengt na 2024 of niet.

Binnenkort in Wallonië?

Het versnipperde politieke landschap in ons kleine land zorgt voor onevenwicht, aangezien noch Brussel noch Wallonië een aankooppremie aanbiedt. Maar wat het zuiden van het land betreft, zou dat kunnen veranderen, als de betrokken partijen na de verkiezingen hun beloften nakomen.

10140857

Advertentie – lees hieronder verder

Onze collega’s van SudInfo hebben deze goede bedoelingen eens onder de loep genomen. Zo wil de PS aankoopsubsidies toekennen voor de aankoop van elektrische voertuigen aan de meest bescheiden en kwetsbare huishoudens, om hen in staat te stellen nieuwe of tweedehands elektrische voertuigen te kopen. Het systeem zou dus vergelijkbaar zijn met dat in Vlaanderen, maar op basis van het inkomen van betreffende huishoudens. De socialisten zwijgen echter over het bedrag van de premie of het inkomensplafond. Maar één vraag blijft: zal deze premie efficiënt zijn? Want als we het hebben over huishoudens met een laag inkomen, dan hebben we het over gezinnen die moeite hebben om rond te komen. En voor hen lijkt een elektrische auto kopen – zelfs een tweedehands van 20.000 euro – dan bijna ongepast. Toch?

De Liberalen (MR) zijn ook voorstander van financiële stimulansen voor particulieren en bedrijven, zowel voor personen- als goederenvervoer. Het doel is om niet alleen de aankoop van het voeruitg te ondersteunen, maar ook de infrastructuur die nodig is voor het opladen. Het is verrassend dat de partij bedrijven en particulieren op gelijke voet plaatst, terwijl zij al de mogelijkheid hebben om 100% van hun investering af te trekken, wat al ruim voldoende lijkt. De liberalen willen echter een hervorming van de autobelasting (maar geen kilometerheffing). Zij dringen ook aan op belastingvoordelen voor groene brandstoffen… die vandaag praktisch onbestaande zijn.

8348

Openbaar vervoer

Het zal niemand verbazen dat Ecolo vooral het openbaar vervoer wil verbeteren. In hun programma zou de aankoopsubsidie, als die er al is, uitsluitend moeten worden toegepast op emissievrije leveringsvoertuigen die in steden rijden. De Groenen willen ook een herziening van het belastingstelsel in Wallonië, inclusief de huidige verkeersbelasting en de accijnzen op brandstof. Dit is nogal verrassend, aangezien Ecolo al heeft geprobeerd om de autobelasting in Wallonië te hervormen, maar daar niet in slaagde omdat hun voorstel onlogisch bleek.

Aan de andere kant willen Les Engagés ook de belastingen hervormen om de aankoop van lichtere, elektrische of minder vervuilende voertuigen met een redelijk vermogen aan te moedigen. De partij wil ook werken aan een btw-vrijstelling voor particulieren die een emissievrije auto kopen van minder dan 50.000 euro en waarvan het gewicht lager is dan de gemiddelde voertuig met dezelfde aandrijving. Les Engagés zouden ten slotte ook, zodra het oplaadnetwerk in orde is, een aankooppremie invoeren voor huishoudens met lagere inkomens, maar alleen voor voertuigen die in de Unie zijn geproduceerd. Bovendien wilt de partij het systeem van bedrijfswagens volledig afschaffen.

17703

Sterke meningen

Défi wil eerst en vooral de elektriciteitsprijzen zo laag mogelijk houden om de overgang te bevorderen. Geen sprake dus van een prijsverhoging door de federale overheid om het verlies aan accijnzen op benzine en diesel te compenseren. Défi wijst er ook op dat de overgang naar elektrisch ook moet gelden voor tweewielers, waar de penetratiegraad van elektrische technologie te laag is. Maar voor de partij is het verbieden van thermische modellen (motoren of auto’s) geen optie. Wat de belastingen betreft, verdedigt Défi het zeer controversiële principe van een kilometerheffing die rekening houdt met de geografische locatie, het aantal afgelegde kilometers en het tijdstip van de verplaatsing.

Dan is er nog de PTB, die geen premie voor elektrische auto’s overweegt. De communisten weigeren ook het verbod op benzine- of dieselmotoren, zolang elektrische auto’s duurder blijven en geen vergelijkbare prestaties bieden als thermische auto’s (autonomie). Er is ook geen sprake van accijnsverhogingen op brandstof, een kilometerheffing of lage-emissiezones (die dus moeten verdwijnen). De PTB wil ook geleidelijk het systeem van bedrijfswagens afschaffen, dat als ongelijk wordt beschouwd, door geen nieuwe fiscale voordelen meer toe te staan.

Het blijft natuurlijk afwachten welke partijen na 9 juni 2024 aan de macht komen. En of ze hun beloften – of geplande projecten – zullen nakomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.