Elektrische auto’s blijven worstelen om echt door te breken. Ze zijn te duur, er zijn te weinig laadpunten en voor veel automobilisten bieden ze te weinig rijbereik. Deze situatie heeft veel constructeurs ertoe aangezet om hun auto’s uit te rusten met enorme batterijen zodat het rijbereik toch acceptabel is voor de bestuurders. Batterijpakketten van meer dan 100 kWh zijn niet ongewoon. Soms halen ze zelfs 150 kWh, zoals bij Nio. Ook modellen van massaconstructeurs doen mee, zoals de nieuwe Peugeot E-3008 met 98 kWh.
Maar is dit wel de juiste aanpak? In een verrassend interview verklaarde Frank Weber, hoofd ontwikkeling bij BMW, dat grote batterijen voor het Duitse merk tot het verleden behoren. “Het heeft geen zin meer om steeds grotere batterijen te maken”, legde hij uit. Dit is een verrassende uitspraak van een merk met in zijn gamma onder meer de i7 en iX, met batterijpakketten van meer dan 105 kWh...

500 km, de gulden middenweg?
BMW legt uit dat het rijbereik niet alleen afhangt van de capaciteit van het pakket, maar van een groot aantal details en optimalisaties. De laatste facelift van de Tesla Model Y toont bijvoorbeeld dat het rijbereik met hetzelfde batterijpakket 5% kan verbeteren. Deze aanpak is niet nieuw voor BMW. De i3 met zijn grote wielen en zeer dunne banden is hier een goed voorbeeld van.
Advertentie – lees hieronder verder

Dit wordt de filosofie voor de toekomst. Volgens Frank Weber veroorzaakt een grotere batterijcapaciteit meer gewicht en een grotere CO2-voetafdruk. Daarom is het beter om de algemene efficiëntie van auto’s te verbeteren. Eigenlijk verwachten klanten niet meer dan 400 of 500 km reëel rijbereik, volgens een onderzoek van BMW onder zijn klanten. Technologieën evolueren ook snel. De nieuwe cilindrische batterijcellen van de fabrikant maken het mogelijk om de capaciteit te verhogen zonder dat het gewicht of de omvang van het pakket toenamen. Deze cellen beloven 30% meer rijbereik en zouden verschijnen in toekomstige modellen van de Neue Klasse (vanaf 2025 voor de opvolger van de iX3). De laadtijd zou ook verbeteren, met een recuperatie van 300 km in 10 minuten.

En hoe zit het met de vastestofbatterij? Die vraag werd ook aan Weber gesteld, want deze technologie betekent de volgende grote stap voorwaarts en wordt rond 2027-2028 verwacht. Maar de specialist van BMW is niet zo optimistisch: volgens hem moeten we nog een decennium wachten voor we auto’s met deze technologie op de weg zien... Een lichte teleurstelling dus, maar vooruitgang kost uiteraard tijd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be