Als je het autonieuws volgt, ken je waarschijnlijk het merk Nio. Het is eigenlijk een Chinese start-up die in 2014 werd gelanceerd en sindsdien meer dan 150.000 voertuigen heeft verkocht. Met deze prestatie heeft Nio nu dus een status als volwaardige constructeur verworven.
Ook in Europa
Nio koestert ook grote plannen voor de Europese markt. Weldra wordt de ES8 op de markt gebracht, een grote SUV die uiteraard 100% elektrisch is. Volgend jaar wordt het aanbod dan verder aangevuld met de ET7, een elektrische berline goed voor 680 pk en uitgerust met een batterij van naar keuze 70 of 100 kWh.
Met deze energiecapaciteit belooft Nio een meer dan degelijk rijbereik tussen 500 en 700 km (NEDC-norm). En dat is nog niet alles: Nio zet zijn opmars verder en belooft voor 2022 ook de komst van een solid-state batterij (die sneller oplaadt en meer autonomie biedt) met een capaciteit van 150 kWh en een rijbereik van meer dan 1000 km.
Advertentie – lees hieronder verder
Batterijen vervangen
Toch komt Nio origineel uit de hoek. Zich ervan bewust dat opladen de grootste rem op de elektrische auto is voor gebruikers, biedt het merk aan om je elektrische auto niet langer op te laden, maar om de lege batterij gewoon te vervangen door een vol exemplaar. In de service stations die Nio voor ogen heeft duurt deze ingreep slechts 3 minuten.
Dit systeem is al operationeel in China, waar het netwerk van Nio al zo’n 4 miljoen batterijen hebben omgewisseld voor de Chinese gebruikers. Eigenlijk is deze technologie niet compleet nieuw. Het idee kwam eerder al van een Israëlische startup, Better Place die samenwerkte met Renault. Alleen kwam hun idee te vroeg op de markt, met als resultaat een onvermijdelijk faillissement.
Terug naar Europa
Nio is van plan deze dienst ook in Europa aan te bieden. Toch vervangt deze batterijwissel niet compleet het klassieke opladen, dat nog steeds mogelijk blijft aan gewone of snelle laadstations. De echte vraag is dan ook of deze dienst inspeelt op de huidige marktverwachtingen. Maar het is duidelijk dat veelrijders die nog terughoudend waren om elektrisch te gaan rijden, nu niet langer meer een excuus hebben.
Vooral omdat de verschillende accutypes uitwisselbaar zijn: een auto uitgerust met een 70 kWh-pack kan na een wissel vertrekken met een 100 kWh-pack, wat bijdraagt aan de flexibiliteit van het model.
In Europa zal Duitsland de primeur krijgen. Voor de Belgische lancering van Nio is nog geen datum bekend. Wellicht zal Nio ook kunnen scoren met een scherpe prijs: tussen de 60.000 en 70.000 euro voor een berline groter dan een Tesla Model S.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be