Gaat de overgang naar de elektrische auto te snel? Dat is de vraag op dit moment. Want steeds meer economen en industriëlen waarschuwen voor de gigantische rush van de Europese Commissie: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto’s op benzine of diesel meer worden verkocht. Tegen deze deadline dreigen er dan tekorten aan te komen en vele merken hebben hun plannen al aangekondigd om tegen 2030 de productie van verbrandingsmotoren (voor Europa) volledig stop te zetten. Een deadline die de druk op de sector en op de toeleveringsketens (die al ernstige verstoringen ondervinden) verder verhoogt, en wellicht zal die situatie zo blijven.
Hierover lieten de automobielbazen zich al uit en gaven ze aan dat hun productiecapaciteit niet zal kunnen volgen. Mercedes en Volkswagen meldden al dat ze niet kunnen voldoen aan de vraag – die, laten we niet vergeten, nog lang niet de meerderheid vertegenwoordigt – en dat de productiequota voor elektrische auto’s voor 2022 al zijn bereikt, terwijl we pas in juni zijn…
Bijkomende waarschuwing
De situatie lijkt zo zorgwekkend (of zelfs absurd) dat de baas van Stellantis, Carlos Tavares, opnieuw duidelijk maakte dat de overgang naar de elektrische auto niet van een leien dakje zal verlopen. Voor hem gaat de transitie veel te snel en dreigt ze in ons gezicht te ontploffen.
Advertentie – lees hieronder verder
We leven in een darwinistische wereld, waar degenen die overleven degenen zijn die zich aanpassen. En ook wij zullen ons moeten aanpassen, als deze realiteit werkelijkheid wordt.
Hoewel Tavares erkent dat de verschuiving naar elektrische auto’s een goede zaak is voor het milieu en de strijd tegen de opwarming van de aarde, luidt hij tegelijkertijd de noodklok, omdat de transitie “zo snel gaat dat de bevoorradingsketen en de productiecapaciteit geen tijd hebben om zich aan te passen”. De sterke man van Stellantis vreest daarom al in 2024-2025 batterijtekorten.
En dat zou nog maar het begin zijn, want dit batterijtekort kan worden gevolgd door een algemeen tekort aan grondstoffen die nodig zijn voor elektrische voertuigen, en kan zo tegen 2027 of 2028 een nieuwe stok in de wielen steken. Constructeurs en leveranciers zouden zich dan moeten aanpassen, vandaar zijn verwijzing naar Darwin.
50% duurder
Carlos Tavares had de Europese autoriteiten al gewaarschuwd voor de capaciteit en het realisme van de overgang naar de elektrische auto. De drang van de Commissie om snel te handelen leidt tot een stormloop bij de fabrikanten en daarmee tot een stijging van de kosten (onderzoek, ontwikkeling, productie, enz.) met 50% in vergelijking met een auto met conventionele verbrandingsmotor.
In deze context is het begrijpelijk dat de hogere geproduceerde volumes van elektrische voertuigen het niet zullen toelaten om de prijzen te verlagen, wat betekent dat ze wellicht nog enige tijd onbetaalbaar blijven …
In deze moeilijke context probeert Stellantis het voortouw te nemen, met name door nieuwe fabrieken te creëren. Enkele dagen geleden nog kondigde de groep nog een joint venture met Samsung en de opening van een nieuwe productie-eenheid in Kokomo in Indiana (Verenigde Staten) aan. Deze batterijfabriek zal een productiecapaciteit van 33 GWh hebben en 1.400 mensen tewerkstellen. Toch zal de site pas in 2025 operationeel zijn.
Het lijkt erop dat ook de andere constructeurs deze aanpak volgen. Elon Musk, die alleen elektrische auto’s bouwt, zei dat het zelfs zijn bedoeling was om een lithiummijn in handen te krijgen. De overgang naar de elektrische auto zal beladen zijn met valkuilen. We vragen ons daarom af wanneer de Europese Commissie eindelijk rekening zal houden met deze realiteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be