Deze nieuwe Europese CO2-regels brengen autofabrikanten in een moeilijke positie

Terwijl Europese autofabrikanten al moeite hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, zet nieuwe regelgeving de industrie nog meer onder druk. Vooral Duitse fabrikanten vrezen dat deze strenge maatregelen hun concurrentievermogen zullen aantasten. Ondertussen ontsnappen Chinese fabrikanten grotendeels aan deze beperkingen. Hoe kan de Europese industrie in deze uitdagende tijden overeind blijven?

Gepubliceerd op 28 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Deze nieuwe Europese CO2-regels brengen autofabrikanten in een moeilijke positie

Nieuwe Europese regels voor CO2-uitstoot dreigen de autosector flink door elkaar te schudden, vooral in Duitsland, het hart van de Europese autoproductie. De strengere normen dwingen fabrikanten om sneller over te schakelen op elektrische voertuigen. Hoewel het doel, het verkleinen van de CO2-voetafdruk, prijzenswaardig is, rijst de vraag of deze regels niet te ver gaan. Loopt Europa het risico zijn eigen industrie te ondermijnen?

De nieuwe Europese regel dwingt fabrikanten om de CO2-uitstoot van hun voertuigen verder terug te dringen tot op een niet eerder vertoond niveau. Sinds augustus 2023 geldt een nieuwe methode om de CO2-voetafdruk van batterijen te berekenen, die bepaalde producerende landen kunnen benadelen. Want vanaf 2027 wordt de nationale energiemix in plaats van de daadwerkelijk verbruikte elektriciteit opgenomen. Dit bevoordeelt landen als Frankrijk, waar veel elektriciteit uit CO2-vriendelijke kernenergie komt, en benadeelt landen als Duitsland, die afhankelijker zijn van gas en kolen. Hierdoor kunnen batterijen uit landen met een vervuilendere energiemix minder concurrerend worden wat vooral verdeeldheid tussen de Europese lidstaten in de hand kan werken. Duitse fabrikanten vrezen dat hun producten op de Europese markt competitief in het nadeel zullen zijn, ondanks inspanningen om duurzamer te produceren. Deze nieuwe regel, bedoeld om de CO2-voetafdruk van elektrische voertuigen te verkleinen, roept vragen op over gelijkheid en de economische impact op landen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

3551

Oproep tot actie

De Duitse vereniging van autofabrikanten (VDA) waarschuwt voor een ernstige bedreiging voor de industrie en roept de overheid op in te grijpen. De VDA benadrukt dat de auto-industrie weinig invloed heeft op de nationale energiemix en vindt dat maatregelen nodig zijn om negatieve gevolgen voor de sector te voorkomen.

Advertentie – lees hieronder verder

Het debat is onvermijdelijk: hoe kunnen autofabrikanten verantwoordelijk worden gehouden voor het energiebeleid van hun land? Is het eerlijk hen aan te spreken op energiekeuzes waar ze geen invloed op hebben? Deze vragen zijn cruciaal, vooral nu de verantwoordelijkheid voor milieu, maatschappij en governance (ESG) voor bedrijven steeds belangrijker wordt in het industriebeleid.

Dreigt een averechts effect?

Ironisch genoeg kan deze maatregel, bedoeld om de industrie groener te maken, juist het tegenovergestelde effect sorteren. Als Duitse autofabrikanten hun productie niet snel genoeg kunnen verduurzamen, zouden ze hun fabrieken kunnen verplaatsen naar landen met een gunstigere energiemix. Dit zou niet alleen de transportgerelateerde uitstoot verhogen, maar ook negatieve sociale en economische gevolgen hebben voor de Duitse regio’s die afhankelijk zijn van deze fabrieken.

Deze nieuwe regelgeving zou het Europese lanschap van de auto-industrie flink kunnen herschikken. Landen met een schonere energiemix, zoals Frankrijk met kernenergie of Scandinavië met hydro-elektriciteit, kunnen hierdoor meer investeringen aantrekken, bijvoorbeeld in batterijproductie. Dit kan leiden tot een industriële uittocht, met grote gevolgen voor werkgelegenheid en economie in andere Europese regio’s. Is dit echt wat de Europese Commissie wil bereiken?

mercedes-copie

Wat zijn de opties voor de toekomst? 

Europese beleidsmakers kunnen verschillende oplossingen overwegen voor dit dilemma, zoals landen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen meer tijd geven om zich aan te passen, financiële prikkels bieden om de energietransitie te versnellen, of een bredere aanpak hanteren die de hele levenscyclus van elektrische voertuigen meeneemt, van grondstofwinning tot recycling.

Met dit voorstel heropent de Europese Commissie het debat over de werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen. De overgang naar duurzame mobiliteit gaat verder dan alleen het vervangen van verbrandingsmotoren door elektromotoren, zelfs als elektrische auto’s tijdens hun levensduur minder uitstoten. Het vraagt om een volledige herziening van onze energieproductie en -consumptie. De vraag blijft: is deze nieuwe regel een vooruitgang of een obstakel voor de Europese auto-industrie? Eén ding is zeker: de toekomst van elektrische mobiliteit in Europa wordt zowel in de fabrieken als in de Europese instellingen bepaald.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.