De nieuwe Lexus RZ 450e is net zoals de Subaru Solterra een afstammeling van de Toyota bZ4X. Noem dit gerust de chique versie van de elektrische SUV, waarvan hij de Direct4-technologie overneemt (één elektromotor per as voor een betere beheersing van de tractie naargelang de ondergrond). Het gecombineerde vermogen bedraagt een smakelijke 313 pk en onderin ligt een 74,4 kWh-batterij die volgens de WLTP-normen tot 400 km autonomie biedt.
Wat hij ook van de Toyota leent, is het One MotionGrip-stuurbekrachtigingssysteem dat geen mechanische overbrenging of stuurkolom bezit. In de plaats daarvan wordt een elektrische verbinding gebruikt om informatie van het stuurwiel naar de wielen te sturen. Lexus claimt een onmiddellijke respons en een preciezere stuurcontrole met minder trillingen in het stuurwiel bij het rijden op ruwe wegen.
Originele binnenkant
Het opvallendste aspect van de Lexus RZ 450e zit binnenin. Zijn stuurwiel lijkt namelijk recht uit een sciencefiction-film te komen. Het doet een beetje denken aan dat van K.I.T.T. – de sprekende Pontiac van de jaren ’80 tv-reeks Knight Rider – en aan de ‘Yoke’ van de extreem snelle Tesla Model S Plaid.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur zelf is eerder minimalistisch en ontworpen volgens de ‘Tazuna‘-filosofie dat de bestuurder moet helpen om steeds de controle te behouden: met de ogen op de weg en de handen op het stuur.
Andere nieuwe kenmerken zijn het verduisterde panoramische dak, voorzien van een speciale coating om de warmtestraling te verminderen, en het verwarmingssysteem met stralingswarmte ter hoogte van de knieën van de bestuurder en de passagier, onder de stuurkolom en het onderste deel van het dashboard.
Dit laatste snufje wordt geleverd als aanvulling op de verwarmde stoelen en de stuurverwarming en doet de temperatuur in de cabine sneller stijgen. Het resulterende gevoel wordt omschreven als ‘een warm deken rond de benen’. Net zoals het (anti-)zonnedak bespaart dit systeem energie en vermindert het de belasting van de airco.
Nieuw multimediasysteem
De RZ pakt daarnaast uit met Lexus Link Multimedia, dat we al kennen uit de Lexus NX. Het bevat een 14-inch touchscreen en een GPS die realtime informatie over verkeerssituaties, ongevallen en wegomstandigheden verschaft.
Tekenen eveneens present: een nieuwe ‘Hey Lexus‘-assistent (stemcommando’s) en smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto.
Last but not least, wordt de RZ met e-Latch verkocht, een elektronisch ontgrendelingssysteem voor de portieren. De werking ervan is gekoppeld aan de dodehoeksensor van het voertuig en het vergrendelt automatisch de deuren als het voertuigen of fietsers detecteert die van achteren naderen. Op die manier hoef je de befaamde ‘Dutch reach’ techniek niet te gebruiken.
Lexus verwacht dat zijn e-Latch maar liefst 95% van de ongelukken die tijdens het openen van deuren zouden kunnen plaatsvinden, voorkomen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be