Verkeersveiligheid

‘Dutch reach’ moet fietsen veiliger maken

In het Verenigd Koninkrijk is de ‘Dutch Reach’ ingevoerd, waarbij de bestuurder de deur moet openen met zijn linkerhand en zo automatisch achteromkijkt. Dit moet de veiligheid van de fietsers bevorderen. Wie in de fout gaat, staat een boete van 1.000 pond te wachten.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 01/02/2022 | Leestijd: 2 min

In het Verenigd Koninkrijk gebeuren te veel ongevallen waarbij fietsers tegen een onverhoeds openzwaaiend portier van een auto knallen. Daarom voerde de overheid een nieuwe regel in die dat moet voorkomen: de ‘Dutch Reach’. Dat betekent dat je bij het uitstappen de klink met de verste hand moet vastgrijpen – de bestuurder bij ons dus met zijn rechterhand, maar in Engeland met zijn linkerhand – waardoor hij ook bijna automatisch over zijn schouder kijkt en zo een aankomende fietsers beter opmerkt.

Opmerkelijk is dat de Britse overheid een boete van maar liefst 1.000 pond (ca. 1.200 euro) voorziet voor wie deze nieuwe regel niet naleeft. Kunnen we ons binnenkort ook aan een verplichte ‘Dutch Reach’ verwachten? Mogelijk, alleen lijkt het zeer moeilijk om de naleving van deze regel na te gaan en dus correct te sanctioneren.

Advertentie – lees hieronder verder

dutchreach.org

Nederlandse inspiratie

Zoals de naam al laat vermoeden ligt de origine van de ‘Dutch Reach’ in Nederland. Bij onze noorderburen zijn er langer meer fietsers op de baan en heeft men er ook meer aandacht voor in het verkeer en de rijopleiding. Zo gaven de Nederlandse rijscholen dit trucje om de autodeur te openen met je verste hand al langer mee, omdat je zo vrij natuurlijk achteromkijkt en daarmee de kans op een aanrijding met een aankomende fietser aanzienlijk vermindert.

Deze problematiek stelt zich trouwens ook in ons land. Uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS blijkt dat er in België jaarlijks meer dan 330 ongevallen gebeuren waarbij een fietser tegen een autoportier aanrijdt. In Brussel zou een fietsongeval door het openen van een portier zelfs als het op één na meest voorkomende genoteerd staan.

Het spreekt voor zich dat de belangrijkste verantwoordelijkheid ligt bij de inzittenden van een voertuig die bij het verlaten ervan zich moeten vergewissen of er een fietser aankomt. Maar tegelijkertijd moet er eigenlijk ook meer werk gemaakt worden van een veiligere weginfrastructuur met duidelijk afgescheiden fietspaden, zodat de tweewielers ongestoord kunnen rijden en de automobilist ook vlotter uit zijn voertuig kan komen.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie