De ‘Dutch reach’ is een veilige manier om de autodeur te openen, waarbij je je hand gebruikt die het verst van de hendel verwijderd is. Zo kijk je automatisch achterom om te zien of er geen fietsers of andere weggebruikers op komst zijn. Als bestuurder gebruik je dus je rechterhand, als passagier voorin je linkerhand.
In ons land is het misschien niet zo gebruikelijk om deze methode toe te passen, maar in het Verenigd Koninkrijk is ze sinds vorig jaar wel aanbevolen (niet verplicht) in de wegcode.
Vooruit wil dit systeem in België verplichten. Kamerlid en verkeersexpert Joris Vandenbroucke heeft hiervoor een wetsvoorstel ingediend. Volgens hem raken elk jaar 300 fietsers gewond door openslaande autodeuren en volstaat het niet om alleen te sensibiliseren.
“Ik besef dat de handhaving moeilijk wordt. Het is niet de bedoeling dat op elke straathoek een agent controleert hoe mensen hun portier openen, wel dat we van de ‘Dutch reach’ een gewoonte maken”, zegt hij aan HLN.
Advertentie – lees hieronder verder
Overbodig?
De vraag is natuurlijk of deze aanpassing noodzakelijk is. In de wegcode staat immers nu al duidelijk omschreven dat je moet uitkijken: “Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen, in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.”
Verkeersinstituut Vias is op zich niet tegen de ‘Dutch reach’, maar vindt de huidige regelgeving voldoende. “Moeten we expliciet stellen hoe mensen uit hun doppen moeten kijken? Ik meen van niet. Een bestuurder kan net zo goed in de spiegels kijken en met de linkerhand het portier ontgrendelen”, stelt woordvoerder Stef Willems.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be