Dutch reach om je deur te openen binnenkort verplicht in België?

Moet je binnenkort je autodeur met je rechterhand openen volgens de Dutch reach om fietsers beter te beschermen? In Brussel lijkt het parlement hier wel oren naar te hebben. Is ook de rest van het land overtuigd?

Gepubliceerd op 13 februari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Dutch reach om je deur te openen binnenkort verplicht in België?

Je autodeur openen met de hand die het verst van de deur af is, wordt ook de methode van de Dutch reach genoemd. Waarom? In Nederland, waar fietsen een groot deel van de publieke ruimte innemen, past de bevolking deze gewoonte vaak toe. Automobilisten kunnen zo op een natuurlijke manier draaien terwijl ze hun deur openen en kijken of er een fietser aankomt. Dit voorkomt veel ongevallen.

Mogelijk wordt deze techniek in België ingevoerd én verplicht. Dat is in elk geval het signaal dat het Brussels parlement zopas heeft gegeven met een unaniem gunstig advies voor de Dutch reach. En dat is nog niet alles: de resolutie die het parlement heeft aangenomen, is zowel gericht aan de federale regering als aan de Brusselse overheid, die verantwoordelijk is voor respectievelijk de afgifte van de rijbewijzen en de rijopleidingen. Sinds de staatshervorming van 2014 zijn de gewesten bevoegd om de rijexamens te organiseren, maar het blijft de federale overheid die de inhoud van de vereiste kennis en vaardigheden bepaalt.

Aanleren bij rijopleiding?

Aan La Dernière Heure vertellen enkele Brusselse parlementsleden dat de Dutch reach, die de verkeersveiligheid ten goede komt, rechtstreeks moet worden opgenomen in de rijopleiding. Het zou positief zijn mocht dit aangeleerd worden, ook al kan het natuurlijk niet alle ongevallen voorkomen. 

dutch-reach

Advertentie – lees hieronder verder

Beeld: Bicycle Network

Maar, zoals uitgelegd, moet de federale overheid dit verzoek eerst nog inwilligen. Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 moet aangepast worden om het aanleren van de Dutch reach op te nemen. Alleen dan kan de gewestregering (misschien wel alle gewestregeringen?) de regelgeving veranderen.

Afwachten dus of het verzoek gehoor vindt op federaal niveau. En welke weerklank het heeft bij de andere gewesten. In Vlaanderen vallen bijvoorbeeld ook veel slachtoffers bij fietsers door deurongevallen. Elk jaar raken er meer dan 250 fietsers gewond. Hetzelfde geldt voor Brussel, waar 15 procent van de aanrijdingen waarbij een fietser betrokken is, aan deuren te wijten is. In Wallonië is dit goed voor 5 procent van de ongevallen en… 10 procent van de dodelijke slachtoffers. Misschien wordt de techniek niet verplicht, maar dan nog is het een goed idee om ze aan te leren. Bewustmaking zou al veel helpen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.