Het verhaal van Canoo begon goed: deze Amerikaanse start-up werd opgericht in 2017 en ontwikkelde een elektrisch platform met geïntegreerde onderdelen (batterijen, motor enzovoort) en steer–by–wire (zonder stuurkolom). Dankzij het compacte geheel is het mogelijk om op dit platform veel verschillende koetswerkvormen te monteren. Zo ontstond een universeel bedrijfsvoertuig geschikt voor alle noden.
Veelbelovende contracten
De voertuigen van Canoo zijn alleen met een abonnement verkrijgbaar. Canoo sleepte enkele grote contracten in de wacht, onder andere met NASA, USPS, de staat Oklahoma en het Amerikaanse ministerie van Defensie. In 2021 tekende het bedrijf ook een overeenkomst met Nvidia om zijn volgende model uit te rusten met systemen voor autonoom rijden en andere rijhulpmiddelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Problematische productie
Helaas kreeg Canoo dat jaar te maken met personeelsproblemen toen enkele leidinggevenden het bedrijf verlieten. Er ontstonden twijfels over het al dan niet zelfstandig produceren van de voertuigen. Door kapitaalgebrek ontsloeg het bedrijf veel werknemers en werd het zelfs gedwongen om de fabriek in Oklahoma te sluiten.
Kolossale schulden
Op 17 januari ging Canoo uiteindelijk failliet. Het bedrijf is 164 miljoen dollar (159 miljoen euro) verschuldigd aan zijn schuldeisers, terwijl de aandelen 126 miljoen dollar (122 miljoen euro) waard zijn. In een mededeling verklaarden de leidinggevenden van het bedrijf dat ze onlangs gesprekken hadden gevoerd met potentiële partners om buitenlands kapitaal aan te trekken. Deze onderhandelingen liepen op niets uit en leidden tot het faillissement van Canoo. Net als Fisker, Lightyear en Sono Motors belandt Canoo op het kerkhof van recent ter ziele gegane start-ups.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be