Na lang aarzelen heeft Tesla dus besloten om een groot deel van zijn snellaadstations (superchargers) open te stellen voor alle andere elektrische auto’s. Het is dus niet langer noodzakelijk om een Tesla te bezitten om de batterij daar op te laden. Met deze ommezwaai wordt Tesla dus de grootste uitbater van ultrasnelle laadpalen in België voor het Nederlandse Fastned FAST en het Duitse Ionity.
9 laadstations
In een eerste fase staan 9 van de 14 stations in ons land sinds woensdag 18 mei ook open voor andere elektrische auto’s. Het gaat om de sites van Antwerpen, Aarlen, Edegem, Heusden-Zolder, Lokeren, Namen, Remouchamps, Verviers en Waver. In totaal zullen 141 terminals toegankelijk zijn met een maximaal vermogen van 350 kW (in het beste geval, want ze zijn niet allemaal van deze generatie, reken dus eerder op vermogens van 250 kW).
Voor voertuigen die bijzonder efficiënt opladen – met een 800 V-netwerk zoals bijvoorbeeld voor de Porsche Taycan, de Hyundai Ioniq 5 of de Kia EV6 – betekent dit een wachttijd van ongeveer 20 minuten om 80% van het accupakket terug op te laden. Dat is correct. Het voordeel van de Tesla Superchargers is dat ze vaak heel goed gelegen zijn, dus langs de grote autosnelwegen, die men juist neemt voor lange ritten.
Advertentie – lees hieronder verder
Duur…
Natuurlijk hangt aan deze ‘deeloperatie’ van Tesla een kostprijs voor de gebruiker. De ‘niet-Tesla’-bestuurder betaalt namelijk 70 eurocent per kWh, een cent meer dan bij de concurrent Fastned FAST. Dat is ook beduidend meer dan de Tesla-bezitters die tussen de 30 en 40 cent per kWh betalen.
Tesla rechtvaardigt dit supplement door het feit dat het nodig zal zijn om de laadpalen aan te passen en dat het een kostenpost voor het bedrijf is.
Voor Tesla is het openstellen van zijn superchargers in meer dan één opzicht interessant, omdat het bedrijf hierdoor zijn activiteiten kan diversifiëren en uiteindelijk de grote investeringen voor deze laadstations kan terugverdienen,die ooit nodig waren om de eerste kopers te overtuigen.
Alleen al in Europa heeft Tesla meer dan 8.000 laadpunten in 750 stations (+ 2.000 in slechts één jaar). België volgt hiermee Frankrijk, Nederland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Spanje die al superchargers openstelden voor andere elektrische auto’s. Blijkbaar zou dit geen zorgen baren voor Tesla-eigenaars, aldus het merk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be