In de kleine autowereld is het grootste deel van onderzoek momenteel gericht op elektrische auto’s, en meer specifiek op toekomstige batterijtechnologieën die een hogere energiedichtheid en kortere oplaadtijden bieden, terwijl ze goedkoper te produceren zijn en dus toegankelijker worden voor het grote publiek. Zulke aankondigingen komen vaak uit Azië, met fabrikanten zoals CATL, Toshiba of Toyota.
Ook al vinden sommigen dat de Europese autoconstructeurs achterlopen qua elektrische auto’s, toch worden ook hier onderzoeken gedaan. Sommige daarvan leiden tot mogelijke doorbraken, of zelfs revoluties. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Volkswagen, dat via zijn dochteronderneming QuantumScape net een nieuwe batterijcel heeft ontwikkeld die de verwachtingen “ruimschoots heeft overtroffen” tijdens de laatste tests.
Wat mogen we verwachten?
Volgens het persbericht van QuantumScape (waarin Volkswagen niet eens vermeld wordt) zou de nieuwe batterij slechts 5% van haar capaciteit verliezen na 1.000 laadcycli, wat in theorie gelijk zou staan aan 310.685 km rijden met een batterij die tussen de 500 en 600 km autonomie zou bieden (WLTP). Dat is aanzienlijk meer dan het oorspronkelijke doel van 700 laadcycli en een maximaal capaciteitsverlies van 20%.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Frank Blome, directeur van PowerCo en verantwoordelijke voor de tests, “zijn deze resultaten zeer bemoedigend” en kan dit leiden tot “een batterijcel die een groot bereik mogelijk maakt, supersnel kan worden opgeladen en praktisch niet veroudert”.
Perovskiet?
Er is geen informatie beschikbaar over de technologie die QuantumScape gebruikt. Maar sommige bronnen beweren dat het gaat om cellen met vaste elektrolyten die gebruik maken van perovskiet, een mineraal bestaande uit calciumoxide en titanium, hier mogelijk gecombineerd met aluminium.
Door de goede resultaten van het onderzoek, wil QuantumScape deze standaard batterijcel zo snel mogelijk op de markt brengen. Of dit haalbaar is, valt natuurlijk nog te zien. Er is immers al een grote concurrentiestrijd bezig voor de productie van batterijcellen voor elektrische auto’s. Het is dus afwachten. De snelheid waarmee de batterijtechnologieën zich momenteel ontwikkelen, is opmerkelijk. Waar een wil is, is een weg…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be