Hoewel elektrische auto’s geleidelijk aan steeds meer verspreid raken, aarzelen nog steeds veel mensen om ze te gebruiken, voornamelijk vanwege de prijs, maar ook vanwege het beperkte rijbereik van de accu’s, wat beangstigend is, en de tijd die mensen denken te verliezen bij het oplaadpunt. Al deze angsten hebben te maken met de begindagen van de elektrische auto. Er zijn al veel ontwikkelingen en innovaties geweest, vooral op het gebied van batterijen.
In de nabije toekomst zullen nieuwe batterijchemicaliën worden aangekondigd, die bestand zijn tegen een veel hoger oplaadvermogen en tegelijkertijd een grotere autonomie (en dus hogere energiedichtheid) en een langere levensduur bieden. Een van de fabrikanten die het meest over deze ontwikkelingen communiceert, is de wereldleider, het Chinese CATL, dat onlangs zijn Shenxing-batterij presenteerde.
Andere spelers
Het gebied van onderzoek en innovatie is niet exclusief Chinees. Integendeel zelfs. Ook minder bekende spelers boeken vooruitgang. Dit is het geval bij het Japanse Toshiba, beter bekend om zijn elektronische apparaten, maar dat nu met een geweldige innovatie komt op het gebied van batterijen.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk kondigt Toshiba aan dat zijn nieuwe batterij sneller oplaadt dan de huidige. Alleen hebben we het in dit geval niet over twintig minuten zoals bij de huidige 800 V packs, maar over een laadtijd gedeeld door 4! Het Japanse bedrijf beweert dat het slechts 5 minuten duurt om de batterij te regenereren. We weten nog steeds niet hoeveel stroom deze nieuwe batterij aankan. De informatie blijft geheim, maar wat we wel weten is dat hij volledig kobaltvrij is, wat uitstekend nieuws is wat betreft het gebruik van grondstoffen, ethiek en milieuvervuiling.
Record levensduur?
Toshiba geeft details over de chemie van deze nieuwe batterij: het pakket maakt gebruik van LNMO-technologie (nikkel-mangaan-oxide), waarvoor ook slechts een zeer kleine hoeveelheid nikkel nodig is, wat ook een pluspunt is voor het milieu. Er zijn echter ook nadelen, want de LNMO-technologie produceert tijdens het gebruik ook een gas dat schadelijk is voor de batterij vanwege de oxidatie die ontstaat.
Maar voor elk probleem lijkt er een oplossing te zijn: de batterij van Toshiba stoot deze oxiderende gassen niet uit, terwijl de modificatie van het kathodeoppervlak dit fenomeen ook voorkomt, wat het ook mag zijn.
In de praktijk hebben de innovaties van Toshiba indrukwekkende resultaten opgeleverd. Volgens tests zou dit pack 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit behouden na 6000 laad/ontlaadcycli bij een temperatuur van slechts 5°C. Vergeleken met de huidige productie is dit minstens 4 keer beter, zonder rekening te houden met de temperatuurparameter. En Toshiba beweert dat het mogelijk zou zijn om een pakket van 100 kWh op te laden met een vermogen van 500 kW gedurende 3 miljoen kilometer! Bovendien zouden 100 cycli (ongeveer 50.000 km) de actieradius met slechts 1% verminderen.
Zo gepresenteerd zou het elke automobilist doen overstappen op een elektrische auto. Maar we moeten nog even wachten. Toshiba is niet van plan om deze batterij voor 2028 in een auto op de markt te brengen. Met andere woorden, tegelijk met de komst van vaste batterijen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be