Toyota heeft (te) lang alleen gefocust op hybrides. Dat zijn op zich prima auto’s, maar ze hebben onvermijdelijk hun beperkingen in een wereld – of toch in bepaalde regio’s – waar alles 100 procent elektrisch moet zijn. De grootste autofabrikant van de wereld heeft daarom zijn aanpak moeten veranderen en zijn inspanningen verhoogd om een overtuigende elektrische strategie te ontwikkelen. Blijkbaar is Toyota op de goede weg, want het kondigde als eerste fabrikant aan dat het tegen 2027-2028 batterijen met vaste elektrolyten op de markt brengt. Deze batterijen hebben veel voordelen: een lager gewicht, compactere afmetingen, een hogere energiedichtheid en snellere laadtijden. Wat wil je nog meer?
In dit project voor vastestofbatterijen heeft de Japanse overheid miljarden euro’s geïnvesteerd om een ecosysteem te creëren voor de ontwikkeling van deze technologie. Een van de bedrijven met grote expertise is Idemitsu, een grote oliemaatschappij. En het is precies met Idemitsu dat Toyota samenwerkt om zijn toekomstige batterijen te bouwen.
Onverwachte samenwerking
Deze samenwerking komt als een verrassing, maar Toyota rechtvaardigt zijn keuze door te wijzen op de expertise van het oliebedrijf, dat “al een testinstallatie gebruikt waarvan de productie elk jaar toeneemt”. Kortom, Idemtsu is een belangrijke speler op dit gebied en het bedrijf heeft zelfs oplossingen gevonden voor terugkerende problemen met vastestofbatterijen te overwinnen, zoals hun breekbaarheid – in sommige gevallen kan de elektrolyt barsten wanneer de productieomstandigheden niet perfect stabiel zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor Toyota, dat qua elektrische auto’s achterop is geraakt bij zijn concurrenten, is dit natuurlijk een buitenkans om zijn achterstand in te halen. Of zelfs een voorsprong te nemen op de concurrentie, want het merk kondigt een opmerkelijk rijbereik tot 1.000 km per laadbeurt aan.
Nog werk
De zaak is echter nog niet rond. Toyota en Idemistu hebben nog werk aan de winkel om van deze vastestofbatterijen werkelijkheid te maken. Volgens beide partners moet het ontwerp van vaste elektrolyten nog geoptimaliseerd worden door “de kosten te verlagen en de kwaliteit te verbeteren”. Daarna moet er een gezamenlijke fabriek gebouwd worden om de batterijen te produceren en in auto’s te integreren. Pas dan kunnen de twee bedrijven overgaan tot grootschalige productie en commercialisering van deze nieuwe batterijen.
Denk echter niet dat alleen Toyota en Idemitsu geïnteresseerd zijn in de technologie van vastestofbatterijen. Het idee om het gewicht en de grootte te verminderen, de koeling beter te regelen en een groter rijbereik te bieden, trekt uiteraard ook andere autofabrikanten aan. Honda en Nissan zijn ook druk bezig met de ontwikkeling ervan. En ze zijn niet alleen. We kunnen ons voorstellen dat Chinese constructeurs (onder meer CATL en BYD) hun uiterste best zullen doen om niet achter te blijven op dit gebied.
Dat geldt ook voor het Taiwanese bedrijf ProLogium, dat zich ook profileert als specialist in vastestofbatterijen en een ‘megafabriek’ gaat bouwen in Duinkerke. De race om de beste batterij is dus volop bezig. Toyota en Idemitsu hebben al een preproductiefase in 2024 aangekondigd, terwijl ProLogium mikt op 2026.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be