Deze constructeur plant batterijen die vanaf 2026 enkele duizenden euro’s goedkoper zullen zijn

De automerken voeren hun inspanningen op om elektrische auto’s op de markt te brengen, maar ook om nieuwe technologieën te verkennen. En op dit gebied lijkt Toyota een inhaalbeweging te maken, met batterijen die tegen 2026 enkele duizenden euro’s goedkoper zullen zijn. Is dit genoeg om auto’s op batterijen voor iedereen betaalbaar te maken?

Gepubliceerd op 3 oktober 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Deze constructeur plant batterijen die vanaf 2026 enkele duizenden euro’s goedkoper zullen zijn

Elektrische auto’s zullen geleidelijk deel gaan uitmaken van ons dagelijks leven. Sommige mensen zijn er al mee begonnen, maar dat zijn vooral zelfstandigen of werknemers van bedrijven die genieten van fiscaal aftrekbare bedrijfswagens. Deze voordelen bestaan niet voor particulierenalleen Vlaanderen lanceert een aankoopbonus in 2024 – wat verklaart waarom de EV veel minder wijdverspreid is bij deze categorie kopers, die de prijs nog te hoog vinden.

Op dit moment is de batterij het meest kwetsbare onderdeel van een elektrische auto en ook het duurste onderdeel, dat de prijs van deze auto’s de hoogte in jaagt. Terwijl Chinese fabrikanten ver vooroplopen op vlak maturiteit van elektrische auto’s en de verder ontwikkelde industriële processen waarmee ze de kosten – en dus de prijzen – kunnen verlagen, lijken andere fabrikanten op dit gebied een inhaalslag te maken, waaronder Toyota, dat ernaar streeft om tegen 2030 3,5 miljoen elektrische auto’s per jaar te verkopen.

toy-battery-copie

Goedkopere batterijen?

Om dit doel te bereiken, moeten de aangeboden auto’s natuurlijk betaalbaar worden en dus goedkoper dan nu. En dit zou best mogelijk zijn, als we Takero Kato, president van Toyota’s nieuwe batterijfabriek, mogen geloven, die werd geïnterviewd door Auto Review. Volgens hem “bestaat er geen twijfel over dat dit type batterij veel goedkoper kan worden”.

Advertentie – lees hieronder verder

Om goedkopere accu’s te kunnen produceren, richt Toyota zich op drie belangrijke concepten: prestaties, betrouwbaarheid en kosten. Als we het over prestaties hebben, hebben we het vooral over actieradius en oplaadsnelheid. De actieradius wordt geschat op 800 km WLTP (600 km reëel), met een oplaadtijd van 20 minuten voor een regeneratie van 20 tot 80%. En voor zeer hoge prestaties zou de actieradius 1.000 km moeten bedragen.

Vanaf 2026

Toyota’s beloften zijn meer dan verre dromen en de fabrikant heeft aangekondigd dat de eerste solid-state batterij al in 2026 beschikbaar zou moeten zijn, dat wil zeggen binnen maximaal 3 jaar. Dat is eigenlijk morgen! Het goede nieuws is dat deze batterijen, ondanks het gebruik van de nieuwe vaste elektrolyttechnologie, 20% goedkoper zouden moeten zijn dan de huidige batterijen, die niet hetzelfde bereik of dezelfde oplaadsnelheid bieden.

S0-modele-toyota-bz4x

En dat is nog niet alles: naast vaste batterijen zal Toyota ook de LFP-technologie (lithiumijzerfosfaat) gebruiken die Tesla al gebruikt. En ook hier zijn de beloften verbazingwekkend, met de aankondiging dat de prijzen met 40% zullen dalen. Dat betekent dat de verkoopprijs van een elektrisch model enkele duizenden euro’s lager kan liggen dan bijvoorbeeld een pakket dat wordt gebruikt door de Toyota bZ4X.

Bovendien zal de LFP-technologie degelijk zijn, want Toyota heeft aangekondigd dat deze betere prestaties zal leveren dan het lithium-ionpakket in een bZ4X, met een actieradius tot 600 km. En last but not least zouden deze accu’s ook veel compacter moeten zijn, waardoor het gewicht afneemt en de binnenruimte wordt geoptimaliseerd. We zullen natuurlijk moeten afwachten op de concrete feiten, maar het is zeker een opwindend vooruitzicht.

 

Op zoek naar een nieuwe of tweedehandse auto, lichte vracht, oldtimer of motor? Zoek en vind je volgende voertuig op Gocar.be!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Toyota voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.