Stort ook de Belgische verkoop van elektrische auto’s in vanaf 2025?

België is vandaag de uitzondering in de verkoop van elektrische auto’s, die het goed blijft doen in ons land. Sommigen voorspellen echter dat deze trend niet blijft duren en dat instorting dreigt in 2025.

Gepubliceerd op 29 mei 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Stort ook de Belgische verkoop van elektrische auto’s in vanaf 2025?

Terwijl ze enkele maanden geleden nog de wind in de zeilen hadden, is de verkoop van elektrische auto’s wereldwijd sterk gedaald. Dit geldt niet alleen voor China, maar ook voor de Verenigde Staten en Europa, waar de verkoop in maart met 11% daalde, volgens cijfers van ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten). Verontrustend is dat elektrische auto’s twee keer zo snel dalen als de totale markt (-5,2%).

Als we kijken naar de gegevens voor het eerste kwartaal van 2024, dan zien we dat de verkoop van elektrische auto’s een veel lagere groeicurve heeft gevolgd dan die van auto’s met verbrandingsmotoren. Dit roept vragen op over de slaagkansen van de transitie. In april verkochten auto’s op batterijen iets beter, maar toch niet zo goed. Enkele constructeurs zoals Tesla, hebben gesnoeid in hun personeelsbestand, terwijl andere (Fisker) failliet zijn gegaan.

2149530095

Stap terug

De situatie is bijzonder en het is verrassend om te zien dat veel constructeurs die van plan waren om tegen 2030 naar 100% elektrische auto’s te evolueren, nu terugkrabbelen. Mercedes, Ford, Renault en zelfs Volkswagen hebben aangekondigd dat ze modellen met verbrandingsmotoren zullen blijven aanbieden na deze deadline, en soms zelfs tot 1 januari 2035. In een interview met La Dernière Heure zei de federatie van mobiliteitsprofessionals Traxio dat deze beslissingen om niet volledig elektrisch te gaan, begrijpelijk zijn en dat alternatieven nodig zijn om de markt te diversifiëren. Traxio wijst er in elk geval op dat China al bijna aan de winnende hand is qua elektrische auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

Traxio wijst erop dat Europa de fout heeft gemaakt om in 2035 volledig af te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren. Onszelf bevrijden van fossiele brandstoffen (en van Rusland in het bijzonder) zal leiden tot een andere afhankelijkheid: die van Chinese batterijen. In plaats van te kiezen voor één oplossing, zou Europa deze kans moeten grijpen om alternatieve brandstoffen te ontwikkelen, zoals synthetische brandstoffen, of zich meer te richten op waterstof.

Binnenkort een verandering?

Het valt nog te bezien wat gebeurt na de verkiezingen op 9 juni 2024. Het is immers niet onmogelijk dat Europa van standpunt verandert. Binnen de EVP, de grootste politieke fractie van Europa, is er sprake van om het einde van fossiele brandstoffen weer op tafel te leggen. Bovendien is het niet zeker dat de huidige voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, herbenoemd wordt. De EVP, waarvan Ursula von der Leyen de leider is, zal waarschijnlijk niet terugkomen op de Green Deal, maar misschien wel op de concrete uitwerking. In ieder geval wordt in 2026 een zogenaamde evaluatieclausule bekeken om de balans op te maken van de elektrificatie. Deze evaluatie zou kunnen leiden tot aanpassingen, zoals misschien het behoud van plug-inhybrides of de introductie van koolstofneutrale synthetische brandstoffen.

recharge

Ineenstorting in 2025 in België?

Traxio gaat verder in zijn analyse en stelt dat elektrische auto’s het moeilijk hebben door de zeer hoge prijzen. Volgens de federatie is dat het grootste obstakel voor de elektrificatie. In België zijn slechts twee elektrische modellen beschikbaar voor minder dan 25.000 euro (Dacia Spring en Citroën ë-C3). In 2025 verwachten we de R5, maar ook verschillende Chinese auto’s met een prijs rond de 20.000 euro zullen liggen, met name van BYD.

Na een periode van herstel na de crisis van de halfgeleiders hebben elektrische auto’s het weer moeilijk: -2,7% in het eerste kwartaal van 2024, volgens specialist Jato. En volgens Traxio zal het er de komende maanden niet op verbeteren. “Dit is de voorbode van een daling van het consumentenvertrouwen door de wereldwijde economische situatie. Als de economie onder druk staat, hebben mensen de neiging om te besparen, voor het geval dat. Daarom kopen we minder auto’s. En nog minder elektrische auto’s, want die zijn duurder dan auto’s met verbrandingsmotor. Het is niet dramatisch, maar kan leiden tot een vertraging van de verkoop”, vertelde de federatie aan La Dernière Heure.

In België blijven elektrische auto’s groeien (+3,4% in het eerste kwartaal) en hebben ze een marktaandeel van 23%. Misschien is dit van korte duur, want de goede cijfers lijken alleen te danken aan de fiscale voordelen voor bedrijven. En voor particuliere klanten wordt de markt in Vlaanderen ook gestimuleerd door de Vlaamse EV-premie. Het risico bestaat dus dat deze groei al in 2025 tot stilstand komt door het einde van de Vlaamse premie. Voor bedrijfswagens zullen we iets langer moeten wachten (2028) vooraleer de voordelen worden afgebouwd. De terugkeer van constructeurs naar verbrandingsmotoren is logisch, want zonder subsidies zijn er geen verkopen. En elektrische auto’s bouwen, wordt dan een verlieslatende zaak.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.