Vooraleer de elektrische auto in Europa echt kan doorbreken, moet nog een belangrijk probleem opgelost worden. Er is een goedkoper model nodig dat voor iedereen toegankelijk is. Tot nu toe is dit model er nog niet, al zou je kunnen zeggen dat Dacia in de buurt komt met de Spring.
Hoewel westerse constructeurs minder dure elektrische auto’s aankondigen (en op de markt brengen) die rond de 25.000 euro kosten, zou de prijs van een echt betaalbare elektrische auto rond de 20.000 euro moeten liggen. Het probleem is dat deze auto’s hier ten vroegste in 2027 worden verwacht. Denk maar aan de nieuwe generatie van de Renault Twingo.
Chinese dreiging nadert
Drie jaar is nog erg lang. Zeker als je weet dat de concurrentie al klaar is. Zo heeft het Chinese BYD net aangekondigd dat het de Seagull in Europa op de markt brengt voor minder dan 20.000 euro, ook al kunnen de invoerheffingen nog verhoogd worden. De Seagull zou vanaf 2025 bij ons verkrijgbaar zijn, minstens twee jaar voor de concurrentie. Dat is waarschijnlijk genoeg tijd om de markt gemakkelijk in te nemen. In China kost de Seagull minder dan 10.000 dollar. Maar natuurlijk maken de invoerheffingen de prijzen voor buitenlandse klanten minder gunstig.
Het getouwtrek tussen westerse en Chinese constructeurs belooft hevig te worden. Voor een auto met vier zitplaatsen vragen Europese constructeurs 5.000 euro extra, of zelfs nog meer. We moeten nog wachten tot 2025 op de versie van de R5 die 25.000 euro kost. Deze situatie maakt westerse constructeurs erg nerveus over de toekomst, zo vertelde het hoofd van de Europese activiteiten voor elektrische voertuigen van Ford aan Automotive News Europe: “We kijken heel goed naar dit model en de andere modellen die door de Chinese constructeur worden voorgesteld (…). En natuurlijk zijn we nerveus als er nieuwe concurrenten op de markt komen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Doordachte auto
De Seagull is een soort paard van Troje voor BYD. Het model wordt geprezen om de bouwkwaliteit, het ontwerp en zelfs de technologie. En dit is nog maar het begin, want BYD wil zijn gamma snel aanvullen met name met een hoogwaardige, compacte elektrische auto die … 25.000 euro kost. Je leest het goed. Elders in de wereld is de Seagull nu al een succes, vooral in Mexico, waar bestuurders hem voor 19.780 dollar kunnen kopen. Binnenkort ook bij ons?
Bovendien houdt BYD nog andere troeven achter de hand. Het kan bijvoorbeeld meer fabrieken openen op Europese bodem, waardoor de invoerheffingen zouden wegvallen en de verkoopprijs dus zakt. Het is duidelijk dat Chinese constructeurs vastberaden zijn om te slagen. Enkele maanden geleden was er nog de waarschuwing dat ze de andere constructeurs zouden ‘vernietigen’.
Welke reactie?
Het is nu de vraag hoe de Europese industrie en de overheden zullen reageren op deze dreiging, die heel reëel is. Het is tijd dat de Chinese autoconstructeurs concrete actie ondernemen. Nu Europa twijfelt om de invoerheffingen te verhogen en constructeurs weigeren om met een Europese alliantie een soort ‘Airbus voor elektrische wagens’ te creëren, lijkt de Chinese aanval moeilijk te stoppen. Vooral als het op de portemonnee aankomt…
Wel lijken westerse autoconstructeurs meer geneigd om te kiezen voor allianties met Chinese constructeurs: Stellantis met Leapmotor, de Volkswagen-groep met XPENG enzovoort. Is dit de juiste keuze? Dat valt nog te bezien. Volgens Transport & Environment zal het aandeel van Chinese auto’s in Europa stijgen van 7% vorig jaar naar 11% dit jaar en 20% in 2027.
Reden tot bezorgdheid?
Er zijn redenen om ongerust te zijn. Niet uit chauvinisme, maar uit bezorgdheid voor de jobs, de economische activiteit en het innovatievermogen. Caresoft Global, een Amerikaans bedrijf dat auto’s demonteert om de kwaliteit te beoordelen, vertelde aan InsideEVs dat de BYD Seagull een indrukwekkende auto is die er niet goedkoop uitziet. Iets om over na te denken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be