Elektrisch

Waarom veel Californiërs weer voor benzine hebben gekozen

Het wetenschappelijke magazine Nature Energy heeft aangekaart dat zowat 1 op de 5 Californiërs die met een elektrische auto rondreden, intussen weer voor een model op benzine hebben gekozen. Een teken aan de wand voor Europa of is de situatie in de VS anders? Meer uitleg!

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 5 mei 2021 | Leestijd: 3 min

De Amerikaanse staat Californië heeft altijd al een voortrekkersrol gespeeld wat elektrische mobiliteit betreft. Denk maar aan de Toyota Prius die vlak na zijn lancering de hemel werd ingeprezen door tal van Hollywood-sterren zoals Leonardo DiCaprio, Tom Hanks, Julia Roberts, Danny DeVito en Cameron Diaz, aan ex-gouverneur Arnold Schwarzenegger die inmiddels al een hele tijd geleden het geweer van schouder heeft gewisseld (en tegenwoordig zelfs met Greta Thunberg op de foto gaat), en natuurlijk aan Tesla, de autobouwer die uitsluitend EV-modellen bouwt en zijn hoofdkwartier in ‘The Golden State’ heeft gevestigd.

Say no to smog

Los Angeles en bij uitbreiding Californië wilde jaren geleden al van het grote smog-probleem af, wat de mentaliteitsverandering binnen de politieke wereld en bij veel inwoners verklaart. Bovendien woonden er al veel progressieven in grote steden van de staat, met San Francisco op kop.  Alleen blijkt nu dat zo’n 20% van de (inmiddels ex-)eigenaars van elektrische auto’s  hun vierwieler alweer hebben ingewisseld voor een model op benzine, al dan niet oplaadbaar (plug-in hybride, waarvan we weten dat ze door verkeerd gebruik net vervuilender zijn dan gewone benzine- of dieselwagens. Wetende dat er ginds vanaf 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor  meer verkocht mogen worden, doet dat wenkbrauwen fronsen.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat is het probleem?

Volgens het gros van die 20% heeft de overschakeling met de gebrekkige laadmogelijkheden te maken. Die zijn niet vergelijkbaar met die van pakweg België aangezien het Amerikaanse elektriciteitsnet op 120 Volt werkt in plaats van 230 Volt. Een EV via een simpel stopcontact opladen, duurt daar met andere woorden twee keer zo lang als hier. Willen Amerikanen zo’n oplaadsessie sneller doen verlopen, dan zijn ze aangewezen op een wallbox (nog steeds maar 240V) of een snellader zoals de Tesla Supercharger (480V). Ze moeten dus (nog) langer geduld oefenen dan wij, en als je weet dat de prijs van benzine er een stuk lager ligt dan hier, dan is het niet verwonderlijk dat 1 op de 5 EV-rijders weer voor de fossiele brandstof heeft gekozen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon