Waarom veel Californiërs weer voor benzine hebben gekozen

Het wetenschappelijke magazine Nature Energy heeft aangekaart dat zowat 1 op de 5 Californiërs die met een elektrische auto rondreden, intussen weer voor een model op benzine hebben gekozen. Een teken aan de wand voor Europa of is de situatie in de VS anders? Meer uitleg!

Gepubliceerd op 5 mei 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom veel Californiërs weer voor benzine hebben gekozen

De Amerikaanse staat Californië heeft altijd al een voortrekkersrol gespeeld wat elektrische mobiliteit betreft. Denk maar aan de Toyota Prius die vlak na zijn lancering de hemel werd ingeprezen door tal van Hollywood-sterren zoals Leonardo DiCaprio, Tom Hanks, Julia Roberts, Danny DeVito en Cameron Diaz, aan ex-gouverneur Arnold Schwarzenegger die inmiddels al een hele tijd geleden het geweer van schouder heeft gewisseld (en tegenwoordig zelfs met Greta Thunberg op de foto gaat), en natuurlijk aan Tesla, de autobouwer die uitsluitend EV-modellen bouwt en zijn hoofdkwartier in ‘The Golden State’ heeft gevestigd.

Say no to smog

Los Angeles en bij uitbreiding Californië wilde jaren geleden al van het grote smog-probleem af, wat de mentaliteitsverandering binnen de politieke wereld en bij veel inwoners verklaart. Bovendien woonden er al veel progressieven in grote steden van de staat, met San Francisco op kop.  Alleen blijkt nu dat zo’n 20% van de (inmiddels ex-)eigenaars van elektrische auto’s  hun vierwieler alweer hebben ingewisseld voor een model op benzine, al dan niet oplaadbaar (plug-in hybride, waarvan we weten dat ze door verkeerd gebruik net vervuilender zijn dan gewone benzine- of dieselwagens. Wetende dat er ginds vanaf 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor  meer verkocht mogen worden, doet dat wenkbrauwen fronsen.

Wat is het probleem?

Volgens het gros van die 20% heeft de overschakeling met de gebrekkige laadmogelijkheden te maken. Die zijn niet vergelijkbaar met die van pakweg België aangezien het Amerikaanse elektriciteitsnet op 120 Volt werkt in plaats van 230 Volt. Een EV via een simpel stopcontact opladen, duurt daar met andere woorden twee keer zo lang als hier. Willen Amerikanen zo’n oplaadsessie sneller doen verlopen, dan zijn ze aangewezen op een wallbox (nog steeds maar 240V) of een snellader zoals de Tesla Supercharger (480V). Ze moeten dus (nog) langer geduld oefenen dan wij, en als je weet dat de prijs van benzine er een stuk lager ligt dan hier, dan is het niet verwonderlijk dat 1 op de 5 EV-rijders weer voor de fossiele brandstof heeft gekozen.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.