België zal ‘s nachts geen elektriciteit besparen op de wegen

De elektriciteitsprijzen zijn in een jaar tijd enorm gestegen. Terwijl een MWh stroom een jaar geleden nog 80 euro kostte, steeg de prijs vorige week naar 700 euro/MWh en onlangs in Frankrijk zelfs naar meer dan 1.000 euro/MWh. Dit betekent een explosie van bijna 1.000% over een jaar. Dat is onhoudbaar.

Gepubliceerd op 30 augustus 2022
Leestijd : 3 min

Deel

België zal ‘s nachts geen elektriciteit besparen op de wegen

De elektriciteitsprijzen zijn in een jaar tijd enorm gestegen. Terwijl een MWh stroom een jaar geleden nog 80 euro kostte, steeg de prijs vorige week naar 700 euro/MWh en onlangs in Frankrijk zelfs naar meer dan 1.000 euro/MWh. Dit betekent een explosie van bijna 1.000% over een jaar. Dat is onhoudbaar.

Onder deze omstandigheden heeft de Europese Commissie de lidstaten in juli gevraagd om tot 15% van hun verbruik te besparen, wat volkomen legitiem lijkt. Voor de elektriciteit zijn in de buurlanden al maatregelen genomen om het verbruik ‘s nachts te beperken. De besparingen zijn vooral gericht op wegen, reclamepanelen en zelfs winkels.

Het gaat verder ook om openbare gebouwen en monumenten. In Keulen (Duitsland) wordt bijvoorbeeld de kathedraal op een bepaald moment verduisterd, terwijl de verwarming in openbare gebouwen wordt beperkt tot een temperatuur van 19 °C in plaats van 20 eerder. En het hetzelfde in Spanje, waar een decreet het verduisteren van de openbare gebouwen oplegt, evenals alle etalages vanaf 22 uur, en dit minstens tot 1 november 2023.

Het einde van de overvloed

Verschillende regeringsleiders hebben al het “einde van de overvloed” aangekondigd en in veel landen zijn gemeenten al vooruitgelopen op de regeringen om zichzelf te beschermen. Zo hebben 12.000 gemeenten in Frankrijk hun openbare verlichting al verminderd en overwegen ze nog meer beperkingen tegen Kerstmis. Idem in Duitsland in Keulen, Berlijn of München die ook maatregelen hebben genomen, wat grotendeels begrijpelijk is gezien de afhankelijkheid van het land van Russisch gas (ongeveer 40%).

Advertentie – lees hieronder verder

route_eclairage

En wat gaat België doen? Nou niets op dit moment, wat zeer jammer is. De federale regering houdt vast aan haar plan, dat op 15 juli 2022 werd bepaald, om de energievoorziening van het land tijdens de winter te garanderen.  Alexander De Croo herinnerde eraan dat iedereen een rol te spelen heeft en dat energiebesparing nodig is, maar meer ook niet. Dus niets concreets.

Alleen de stad Bergen is van plan (zonder een datum te bepalen) om haar verlichting te halveren. Maar elders, zoals in Brussel, is er niets beslist op dit vlak. In Luik bijvoorbeeld vertrouwt de stad vooral op de vervanging van haar oude verlichting door LED’s die het verbruik met 50% verminderen. Dat is al iets. Maar volstaat dat bij een stijging tussen de 500 en 1.000% van de elektriciteitsprijzen?

En op onze wegen?

light_bruges

Zoals geweten is België wereldwijd bekend voor de goede verlichting van zijn wegen en snelwegen, waarvoor recent een groot verlichtingsvervangingsplan (met LED) werd geïmplementeerd. Daarnaast zijn er echter geen plannen om deze verlichting nu uit te schakelen. Toegegeven, het draagt bij aan de veiligheid, maar in deze tijden van crisis zou het toch aangewezen zijn om die verlichting wat te dimmen. Inderdaad, niemand klaagt erover dat hij in Frankrijk op tolwegen moet rijden die helemaal niet verlicht zijn.

Deze belachelijke situatie toont eens te meer aan hoe het de Belgische overheid ontbreekt aan anticipatie en vooruitziendheid: er kan op die manier van de ene op de andere dag worden bespaard, wat de kosten voor de maatschappij aanzienlijk zou verminderen. Weet dat België in 2021 de 7de plaats van ‘s werelds grootste vervuilers per hoofd van de bevolking bezette.

Het is precies dit soort gedrag dat ons op zo’n plek doet belanden… En het is echt een onbegrijpelijke discrepantie tussen de manier waarop de Belg wordt getroffen door de huidige situatie en het gedrag van de overheid.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.