Energie

Brandstof: wees voorzichtig aan de pomp in Frankrijk, deze fout kan je duizenden euro’s kosten

Met de vakantie voor de deur trekken veel Belgen met de auto richting Frankrijk. En tanken hoort daar natuurlijk gewoon bij. Maar wees voorzichtig bij benzinestations, want het is niet moeilijk om het verkeerde pistool te nemen en een brandstof te tanken die je motor in de soep doet draaien.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 26 jun. 2024 | Leestijd: 3 min

Ook dit jaar zullen Belgen massaal met de auto naar Frankrijk trekken. Het land blijft de vakantiebestemming nummer één voor de Belgen en de auto is nog steeds het tweede populairste reismiddel. Het spreekt voor zich dat zo’n trip uitdraait op een ware kilometerslag. En dan moet je op een bepaald moment even halt houden bij het tankstation.

Maar let op, want de Franse tankstations zijn niet helemaal zoals de onze. Zoals HLN terecht opmerkt, 40% ervan heeft E85-pompen, d.w.z. pompen die ethanol verdelen.

Advertentie – lees hieronder verder

Tegenovergestelde van benzine

Ethanol is een brandstof voor auto’s met aangepaste motoren, omdat dit mengsel niet 85% benzine en 15% biobrandstoffen bevat, maar precies de tegenovergestelde verhouding. Deze brandstof wordt gemaakt van planten zoals maïs, suikerriet en suikerbieten. Voor het milieu is dat een zegen, maar niet voor de normale benzineauto.

Helaas is vergissen heel gemakkelijk, omdat de kleuren van de pistolen van ethanolpompen sterk gelijken op die van benzinepompen. Wees dus vooral voorzichtig en vraag het in geval van twijfel. Omdat het ook nog eens belastingvrij is en 2,5 keer goedkoper dan gewone benzine, is het des te verleidelijker om ethanol te tanken.

246

Ernstige schade

Ethanol kan veel schade veroorzaken. Kostelijke schade. Ethanol is zeer corrosief en lost de weekmakers in rubber op, wat kan leiden tot gaten in leidingen en afdichtingen. Het tast ook de injectoren aan. Toegegeven, motoren van na 2000 zijn ontworpen om tegen een bepaalde hoeveelheid ethanol bestendig te zijn, maar niet tegen 85%. Kortom, in het geval van een breuk kan de rekening erg hoog oplopen.

Maar geen paniek. Dit is wat je bij een vergissing moet doen: als je je tijdens het tanken je fout realiseert, stop dan en vul benzine bij. Er zou geen probleem of verslechtering mogen optreden. Als daarentegen de hele tank gevuld is, blijven er twee mogelijkheden over: of de volle tank snel leegrijden zodat het ethanol zo kort mogelijk met de kritieke onderdelen in contact komt – dit kan een mogelijkheid zijn als je halverwege je reis bent. Zo niet, dan is de enig overgebleven optie een pechverhelper te bellen om de tank te legen. Maar theoretisch geldt dit voornamelijk voor oudere auto’s. De nieuwere zouden het moeten overleven. In alle geval, het beste is om de benzine zo regelmatig mogelijk bij te vullen om het ethanol te verdunnen en zo dicht mogelijk bij het niveau te komen dat de motor verdraagt. Opgemerkt moet worden dat de lagere calorische waarde van ethanol vergeleken met benzine het starten moeilijker maakt, en ook leidt tot een hoger brandstofverbruik. Dat is normaal. Wees vooral voorzichtig aan de (Franse) pompen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon