Energie

Wat zijn de gevolgen van embargo op Russische aardolie?

Op maandag 31 mei beslisten de leiders van de Europese Unie een embargo op Russische olie in te voeren. Hiermee wordt meer dan 90% van de invoer tegen het einde van 2022 geblokkeerd. Welke gevolgen heeft dat voor de consument?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 31 mei 2022 | Leestijd: 6 min

De Europese leiders bereikten voorbije nacht een akkoord over een zesde pakket sancties tegen Rusland na de inval in Oekraïne op 24 februari. Na moeizame onderhandelingen vaardigde Europa uiteindelijk een geleidelijk embargo af voor de belangrijke Russische aardolie. De lidstaten hebben nu 6 tot 8 maanden tijd om oplossingen te vinden, omdat in het akkoord is bepaald dat tegen het einde van het jaar 90% van de Russische olie niet meer zal worden ingevoerd.

“We willen de Russische oorlogsmachine stoppen en we willen de Russische militaire slagkracht inperken”, zei de voorzitter van de Europese Raad Charles Michel na de onderhandelingen. Het akkoord was niet gemakkelijk te vinden, omdat Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije tegen waren gezien hun afhankelijkheid van het Russische zwarte goud. Uiteindelijk werd een akkoord bereikt door deze landen een overgangsperiode toe te kennen.

Advertentie – lees hieronder verder

Scheepvaart en pijpleiding

De overeenkomst bepaalt dat het embargo zowel betrekking zal hebben op de invoer over zee, maar ook op pijpleidingen, omdat sommige EU-landen meer worden bediend door supertankers en andere door pijpleidingen, zoals Duitsland, Hongarije, Tsjechië of Polen. België van zijn kant ontvangt al zijn Russische olie (29% van onze diesel) over zee.

Er is echter een uitzondering gevonden voor niet aan de zee grenzende landen, zoals Hongarije, Slowakije en Tsjechië, zodat zij alternatieven kunnen vinden. Voor hen moet de overgangsperiode nog worden bepaald en zal deze worden geformaliseerd in de overeenkomst die de ambassadeurs is gevraagd op te stellen in een tekst die als rechtsgrondslag voor het embargo zal dienen. We weten echter al dat Tsjechië een vrijstelling voor 18 maanden zal hebben voor zijn dieselimport. En dat is nog steeds veel.

Aangezien Duitsland vooral van pijpleidingen afhangt, was de regering het daar niet mee eens. Voor België is dit compromis aanvaardbaar volgens onze premier Alexander De Croo. “Het vrijstellen van pijpleidingen van het embargo is een goede oplossing”, zei hij in de marge van de top.

Wat zijn de gevolgen?

oil

Het is nu ingewikkeld om de gevolgen van dit embargo voor de consumenten en de automobilisten in het algemeen in te schatten. Wat zeker is, is dat deze blokkade van Russische olie de markten waarschijnlijk niet zal sussen. Europa, dat een grootverbruiker van fossiele brandstoffen is, zal zich immers tot andere producenten moeten wenden die natuurlijk van deze grotere vraag zullen profiteren om hun prijzen te verhogen. Omgekeerd valt logischerwijs te verwachten dat Rusland zijn olie naar elders exporteert, tegen gereduceerde prijzen. Dit zou uiteraard besparingen opleveren met twee snelheden: sommigen zullen hun energie duurder betalen en anderen goedkoper.

Daarnaast zou Rusland ook Europa te snel af kunnen zijn en gewoon de kraan dichtdraaien, zoals het al heeft gedaan voor gasleveringen aan bijvoorbeeld Finland en Nederland. Dit zou een vlaag van paniek kunnen veroorzaken met als gevolg een prijsexplosie en misschien tijdelijke tekorten, vooral voor diesel, waarvan de Russische import in België goed is voor 29%. Aan het begin van de vakantieperiode is dit geen prettig vooruitzicht…

Frank Vranken, hoofd strategie bij Edmond de Rothschild Europe-Luxembourg gaf enkele weken geleden al aan dat een terugkeer naar normale gasprijzen zeker twee of drie jaar zou duren. Voor aardolie gaf de expert aan dat het sneller kan, omdat er niet geïnvesteerd hoeft te worden in nieuwe infrastructuur. Laten we hopen dat hij gelijk heeft…

Het embargo op Russische olie is trouwens niet de enige sanctie in dit zesde pakket. De overeenkomst voorziet ook in de terugtrekking van Sberbank uit het internationale betalingsnetwerk Swift en in de sanctionering van drie Russische omroepen en enkele tientallen personen of organisaties die verband houden met de oorlogsmisdaden die door Rusland zijn gepleegd. Genoeg om de spanningen altijd wat meer op te voeren. Ja, de oorlog in Oekraïne is een blijver, net als de daaruit voortvloeiende economische crisis.

Na dit akkoord manifesteerde de nervositeit van de markten zich onmiddellijk en bereikte het zwarte goud daarmee de hoogste prijs in twee maanden. Een vat Brent (159 liter) uit de Noordzee kostte dinsdagochtend 123,32 dollar, of 1,65 dollar meer dan maandag. De prijs van de Amerikaanse WTI steeg met $3,47 naar $118,54. De verwachting is dan ook dat er de komende dagen of weken repercussies aan de pomp zullen zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon