5 elektrische auto’s die iedereen compleet vergeten is

Neen, de elektrische auto is alles behalve een recente uitvinding. Zelfs VW ontwikkelde ooit een elektrische Golf 1. Maar ken je deze 5 vergeten modellen ook?

5 elektrische auto’s die iedereen compleet vergeten is

1. Skoda Favorit Eltra

In het begin van de jaren negentig was Skoda net door Volkswagen gekocht en bleef het even voortleven dankzij de Favorit. Eltra, een bedrijf van een Volkswagen-dealer in Pilsen, Tsjechië, kwam op het idee om een elektrische versie van dat bakje te ontwikkelen. Volgens onze bronnen werden er niet minder dan 200 van geproduceerd, waaronder een tiental pick-ups.

2. VW T2 Elektro

Een motor van 22 pk, een loodaccu met een gewicht van 850 kilo (meer dan een complete Kever in die tijd), een totaalgewicht van 2,2 ton (een vermogen/gewichtsverhouding van 0,01 pk/kg!) en een actieradius van 40 km… Zelfs in 1972 waren dit belachelijke cijfers om mee uit te pakken. Desalniettemin werden er 120 exemplaren van verschillende koetswerkversies van gebouwd.

3. Citroën Saxo électrique

In 1997 bood Citroën een elektrische versie van de kleine Saxo aan. Dit zou zelfs even de best verkochte elektrische auto ter wereld geweest zijn, met 5.500 geproduceerde exemplaren. De specificaties waren jammer genoeg iets minder flatterend: 27 pk aan piekvermogen (15 pk continu), 50 tot 90 km actieradius (als je veel moeite doen) bereik en 90 km/u als maximumsnelheid.

4. Detroit Electric

Detroit wordt geassocieerd met de opkomst van de Amerikaanse auto en met glimmende machines uit de gouden eeuw die schaamteloos hun liters loodvrije benzine opsoupeerden. Maar aan het begin van de vorige eeuw bood Detroit Electric een auto aan… je snapt waar we naartoe willen… De maximumsnelheid werd beperkt tot 40 km/u, maar de actieradius bedroeg een aardige 140 km!

5. GM EV1

In het midden van de jaren negentig waren verschillende Amerikaanse staten, onder leiding van Californië, van plan om drastische normen voor de vermindering van de luchtverontreiniging op te leggen, waardoor fabrikanten gedwongen werden om elektrische auto’s in hun assortiment op te nemen. General Motors kwam daarop met de EV1 voor de dag. Deze aërodynamisch ontworpen coupé was een experimenteel voertuig, waarvan er sinds 1996 1.000 zijn geproduceerd en vervolgens verhuurd aan op voorhand geselecteerde klanten. Zijn elektromotor was 137 pk sterk en beloofde een bereik tussen 160 en 225 km. Helaas is de olielobby er indertijd in geslaagd om de regels te laten schrappen en General Motors heeft (bijna?) alle EV1’s laten vernietigen. Daar bestaat zelfs een Amerikaanse documentaire over: “Who Killed The Electric Car”.