5 turboloze hete hatchbacks uit de nineties en nillies die je nú moet kopen

Nu zit iedereen aan de turbo maar in de jaren ’90 en begin de jaren 2000 was je ook heel cool als je je vermogen uit een atmosferische motor sleurde en al zeker als dat in een hete hatckback gebeurde. Die directe respons, weet je wel… Hier zijn 5 youngtimers van toen die aan die voorwaarde voldoen en die de moeite zijn om nú aan te schaffen.

5 turboloze hete hatchbacks uit de nineties en nillies die je nú moet kopen

5. Seat Leon Cupra

In de Seat Leon Cupra die tussen 2000 en 2004 werd gebouwd, stak de befaamde 2.8l V6-motor uit de VW Golf VR6 en bovendien was deze 204 pk sterke Spanjaard vierwielaangedreven. Tegenwoordig gaan ze relatief weinig geld (€ 3.000 tot € 6.000) maar of dat in de toekomst nog zo zal zijn…

4. Renault Clio II RS

5 oldtimers die je nú moet kopen

De Clio II RS werd tussen 2000 en 2005 gebouwd, al kreeg hij al in 2001 een facelift. Zijn atmosferische 2.0l was goed voor 172 pk en zoals het een rappe Renault betaamt, hadden de ingenieurs het chassis zoals het hoort onder handen genomen, met veel rijplezier als gevolg. Exemplaren van na 2004 hebben 10 pk extra en er bestaan tal van speciale reeksen van de Clio II RS. Een pre-facliftmodel is doorgaans tot zo’n € 2.000 waard, voor die erna moet je tussen € 4.500 en € 7.000 rekenen en een Clio RS van een gelimiteerde oplage is doorgaans nog duurder.

3. Opel Astra GSi 16V

Deze snelle Opel dateert van 1991. De eerste modellen waren voorzien van een koetswerkkit van Irmscher en die exemplaren zijn het meest gegeerd. Je herkent ze onder andere aan hun luchtsleuven op de motorkap. Voor vertier tekende de 2.0l 16V van de Kadett GSi paraat, goed voor een vermogen van 150 pk. Als we de autojournalisten uit die periode moeten geloven, was de Astra GSi 16V niet de meest efficiënte noch de meest plezierige wagen om mee te rijden. Toch blijft dit een klassieker in zijn genre en spreekt hij liefhebbers met kleine budgetten aan. Prijzen starten al vanaf € 2.000, al wordt de moeilijkste taak een GSi vinden die nog niet werd getuned door een ‘liefhebber’.

2. Citroën ZX 16V

Zijn mechaniek deelde hij met de Peugeot 306 GTI, maar zijn looks niet bepaald. Deze ZX 16V kwam dan ook serieus in de schaduw van zijn populaire neef te staan. Goede verkoopcijfers bleven uit en daar kon zelfs de komst van een 167 pk sterke motor niets aan veranderen. Van die laatste lichting werden slechts 558 exemplaren verkocht. Of die nu het meest waard zijn? Uiteraard, al kom je met € 5.000 meestal toe om een verkoper te overtuigen. De versies met 155 pk zijn vaak niet veel meer dan € 3.000 waard.

1. Peugeot 306 GTI

In Frankrijk kende men de 306 GTI als S16. Het was een knappe verschijning, uitgerust met dezelfde atmosferische 2.0l die in de Citroën hierboven het mooie weer maakte. Zijn vermogen zag de 306 GTI in 1997 toenemen van 155 naar 167 pk en dankzij zijn vernieuwde looks zag hij er nog begeerlijker uit. Hou tussen € 5.000 en € 7.000 opzij voor een mooi exemplaar.

Nu zelf ook op zoek naar een hete hatchback of een andere tweedehandse wagen? Misschien vind je hem hier wel…