Knallen op de Autobahn: 5 zaken om rekening mee te houden

Op sommige stukken van de Duitse Autobahn geldt vooralsnog geen snelheidsbeperking en voor wie over een auto met veel vermogen beschikt, is het dan een aanlokkelijke gedachte om na te gaan of de theoretische topsnelheid overeenkomt met de praktijk. Wil je knallen, hou dan rekening met de volgende 5 aandachtspunten:

Knallen op de Autobahn: 5 zaken om rekening mee te houden

1. Staat van de auto

Uiteraard moet je wagen tiptop in orde zijn. Extra belangrijk zijn de remmen en de banden, met inbegrip van de bandenspanning natuurlijk.

2. Zitpositie

Ook weer een binnenkopper. De correcte zitpositie zorgt ervoor dat je maximale controle kan uitoefenen, wat zeker noodzakelijk is als je met een rotvaart aan het rijden bent. De armen moeten licht gebogen zijn, de pedalen goed binnen bereik en hou ook steeds beide handen op het stuur. Liever levend dan cool zijn, zeggen wij.

3. Voor- én achterliggers spotten

Krijg je (een) tragere voorligger(s) in je vizier, pauzeer dan je poging tot je gepasseerd bent en weer vrije baan hebt. Je weet immers nooit dat er plots een zondagsrijder van rijstrook wisselt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarnaast moet je ook steeds rekening blijven houden met eventueel snellere voertuigen achter je. Maak dus tijdig plaats voor die Porsche, Ferrari of getunede Golf die zelf een record probeert te breken.

4. Concentratie!

Muziek kan je rustig houden maar ook opjutten en da’s allesbehalve ideaal als je een auto tot het uiterste drijft. Laat je dus zeker niet afleiden en hou je ogen op de baan. De kleinste stuurfout kan dodelijke gevolgen hebben.

5. Laatste loodjes wegen het zwaarst

Hoe dichter je de (ongelimiteerde) topsnelheid nadert, hoe trager de vooruitgang op de snelheidsmeter. Wil je bijvoorbeeld de kaap van 300 km/u ronden, wat natuurlijk maar met een select clubje automodellen lukt, dan zal je zien dat er tussen de 290 en de 300 aardig wat tijd verstrijkt. Tunnelvisie kan je parten spelen en puntje 4 blijft bijzonder belangrijk…

Zelf nog een tip?