Fun

Mazda MX-5 krijgt Koeningsegg-techniek

Voor zijn Mazda MX-5 heeft youtuber Wesley Kagan een zogenaamde Freevalve-motor gebouwd, voorzien van de innovatieve technologie die door supersportwagenfabrikant Koeningsegg werd gepatenteerd.

Geschreven door Maxime Hérion | 08/03/2021

In een interne verbrandingsmotor vindt de verbranding plaats in een cilinder met daarop een klep die brandstof en zuurstof binnenlaat en de uitlaatgassen laat ontsnappen. Een viercilindermotor telt gewoonlijk 16 zulke kleppen, 4 per cilinder dus, en die worden voortdurend geopend en gesloten volgens de rotatie van de nokkenassen.

Ontwikkeld door Koeningsegg

De door Koeningsegg ontwikkelde Freevalve-motor heeft geen nokkenassen; de kleppen worden gestuurd door luchtcompressie en oliedruk. Het voordeel van dit systeem is dat de kleppen langer open of dicht kunnen blijven, waardoor de motorprestaties verbeteren en ook het brandstofverbruik kan dalen.

Advertentie

Hij deelt zijn plannen… gratis en voor niks

Youtuber Wesley Kagan testte deze technologie op een Mazda MX-5 uit 1992 en “zijn” systeem blijkt behoorlijk goed te werken, voor een belachelijk lage prijs bovendien. Wat meer is: hij deelt zijn plannen gratis op het internet. In België zou je er evenwel niet mee op de openbare weg mogen.

Screenshot + video: Wesley Kagan / YouTube

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook