Bruce Meyers, die vorig jaar op 94-jarige leeftijd overleed, was in de autowereld bekend als de bezieler van de Manx buggy uit 1964, een vrijetijdsvoertuig afgeleid van de Volkswagen Kever. Het werd de lieveling van Californiërs en sterren als Steve McQueen en Jimmy Hendrix.
Eind 2020 werd het bedrijf verkocht en de nieuwe eigenaars zijn aan de slag gegaan om de Manx te doen herleven. Men liet zich in dit proces bijstaan door Freeman Thomas, een ontwerper die voor onder andere Volkswagen, Ford en Porsche heeft gewerkt.
Modern
Ook al doet zijn uiterlijk onmiddellijk denken aan de vierwieler uit de jaren ’60, betreft dit nieuwe model een veel eigentijdser voertuig. Zijn carrosserie is van aluminium, wat zowel licht als stevig is, en zijn techniek al helemaal anders. In plaats van een traditionele motor op benzine tekent een elektrische aandrijving present, vergezeld van schijfremmen en stuurbekrachtiging (wat gezien de afmetingen van de banden alles behalve een grote luxe is).
Advertentie – lees hieronder verder
Klanten zullen uit twee batterijpakketten kunnen kiezen, van respectievelijk 20 en 40 kWh, voor een autonomie van 240 of 480 km. Niet slecht! Bovendien gaat de kersverse Manx, die afhankelijk van de versie tussen 680 en 750 kg weegt, er als een speer vandoor: 0-100 km/u lukt in amper… 4,5 seconden. Wat het opladen van de buggy betreft (tussen twee surfsessies door?), kan hij vermogens tot 60 kW aan (als optie).
De nieuwe Meyers Manx zal officieel worden voorgesteld tijdens de Monterey Car Week, van 12 tot 21 augustus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be