Lamborghini Temerario: einde van de V10

De opvolger van de Huracan neemt afscheid van de atmosferische V10. De Temerario pakt uit met een plug-inhybride V8 die meer dan 900 pk uitbraakt. Een monsterlijk vermogen dat niet mogelijk was geweest met de oude motor volgens het merk.

Gepubliceerd op 17 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Lamborghini Temerario: einde van de V10

De taak van de Temerario is niet gering. Hij volgt in de bloedlijn van de Gallardo en de Huracan en lost die laatste na een carrière van tien jaar af. Als instapper van het Lamborghini-gamma is deze tweezitssportwagen altijd een bestseller geweest – met een Duits spiegelbeeld in de Audi R8 – tot de Urus die rol overnam.

Hybride aandrijving voor meer kracht

Terwijl Audi naar verluidt wel een volledig elektrische opvolger voor de R8 bekokstooft, gaat Lamborghini niet zo ver. De magistrale atmosferische V10 ging wel op de schop in de Temerario en maakt plaats voor een geavanceerde V8-aandrijflijn, ondersteund door drie elektromotoren. Met deze elektrificatie slaat het model een volledig nieuwe weg in, maar het levert ook wat op. De 4 liter-twin-turbo-achtcilinder V8 is goed voor een indrukwekkende 789 pk levert tussen 9.000 en 9.750 tpm, en een koppel van 730 Nm. Voorzien van een vlakke krukas en titanium drijfstangen, kan het blok tot maar liefst 10.000 toeren per minuut doortrekken. Dat is dus tot je “Mamma mia” roept. De motor is weer gekoppeld aan een achttrapstransmissie met dubbele koppeling, maar dan een lichter exemplaar.

Door de toevoeging van het trio elektromotoren (twee op de vooras) klimt het totale vermogen van de Temerario naar een verbluffende 920 pk. De derde e-motor zit tussen de achtcilinder en zijn transmissie en fungeert als koppelopvuller om turbogat te elimineren en de acceleratie te verbeteren. Het resultaat is een sprint van 0-100 km/u in slechts 2,7 seconden en een topsnelheid van 343 km/u. De grote baas van Lamborghini, Stephan Winkelmann, zei tijdens de onthulling dat deze cijfers en prestaties met de oude V10 een onhaalbare kaart waren.

Advertentie – lees hieronder verder

De elektrisch aangedreven vooras zorgt niet alleen voor vierwielaandrijving maar ook voor volledig emissieloze en doodstille ritten (wat er dus een voorwielaandrijver van maakt). Omdat Lamborghini voorlopig het accent legt op de circuitprestaties, en het verhoogde comfort van zijn sportwagen, geeft het weinig details vrij over het elektrische gedeelte. Alleen dat het maar 73 kilo weegt en de CO2-uitstoot halveert.

Mikken op meer dagelijks rijcomfort

De Temerario, vernoemd naar een gevreesde vechtstier uit de negentiende eeuw, is gebouwd rond een nieuw ontwikkeld spaceframe van aluminium. Hij is helemaal van nul ontworpen, al vergeten zijn hexagonale stijlideetjes niet te knipogen naar zijn illustere voorgangers. Saillant detail: de dagrijverlichting fungeert tevens als luchtinlaat voor de remmen. Met 18-voudig verstelbare stoelen, drie digitale schermen en een premium audiosysteem in het interieur streeft de Temerario zelfs naar dagelijkse inzetbaarheid.

Maar vergis je niet: de Lamborghini Telemetry 2.0, een app ontworpen voor circuitgebruik met data van meer dan 150 circuits, en de Alleggerita-uitrusting, die door strategisch gebruik van carbon 25 kilo doet verdwijnen, laten geen twijfel bestaan over de koersmogelijkheden. Lamborghini is er helemaal klaar voor, want de eerste leveringen worden verwacht eind 2024.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lamborghini voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.