Euro 7 is ongetwijfeld de meest controversiële uitstootnorm voor auto’s ooit. Om te beginnen liep de Europese Commissie grote vertraging op bij het vastleggen en communiceren van de norm, terwijl die in 2025 zou worden ingevoerd. Deze kortere deadline maakte het voor constructeurs onmogelijk om de noodzakelijke nieuwe technologieën te ontwikkelen om aan de eisen te voldoen. Er werd ook veel druk uitgeoefend om de eisen te versoepelen. Autofabrikanten vrezen namelijk dat deze investeringen op het laatste moment de transitie naar elektrische auto’s vertraagt.
Uiteindelijk gaf Europa toe om de eisen van de norm te verlagen. De vervuilende uitstoot moet uiteindelijk hetzelfde zijn als de bepalingen van de Euro 6d-norm. Een redelijk zinloze operatie dus als er niets verandert. En nu gaat het Europees Parlement op dit vlak nog wat verder. Op donderdag stelde de milieucommissie van het Europees Parlement voor om de start van de Euro 7-norm uit te stellen tot 1 juli 2030. De reden om dit te rechtvaardigen: “De maatregelen zouden vooral mensen met een laag of gemiddeld inkomen treffen.”
Maand voor goedkeuring
Deze aanpassing is momenteel nog maar een voorstel en wordt volgende maand aan de plenaire vergadering voorgelegd. Praktisch gezien zou de huidige Euro 6d-norm gelden tot 1 juli 2030 voor auto’s en bestelwagens, en tot 1 juli 2031 voor bussen en vrachtwagens. De Europese Commissie had eerder 2025 en 2027 vooropgesteld. Het voorstel is al aangenomen door de milieucommissie, met 52 stemmen voor, 32 tegen en 1 onthouding. “Het zou contraproductief zijn om milieubeleid in te voeren dat schadelijk is voor de Europese industrie en haar burgers”, zei de rapporteur van de commissie, de Tsjech Alexandr Vondra (ECR).
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is meer dan ooit een politieke strijd tegen de Groenen die, volgens de Europese centrumrechtse EVP-factie, “al een verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 hebben gekregen”. Het opleggen van nieuwe normen zou dure investeringen vereisen, die onvermijdelijk aan de consument doorgerekend worden.
Maar de socialisten zien dat anders en herinneren eraan dat vervuiling door transport elk jaar meer dan 300.000 mensen doodt in Europa. Ze wijzen ook op het perverse effect dat een zwakke Euro 7-norm kan hebben: het versneld weren van oudere auto’s, vooral in steden. Dit zou ook niet in het voordeel zijn van financieel zwakkere consumenten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be