De LEZ of ‘Lage Emissiezone’ werd op 1 januari 2018 in Brussel ingevoerd. Sindsdien is de toegang tot de hoofdstad voor de meest vervuilende voertuigen verboden, weliswaar progressief. Inmiddels mogen auto’s van de Euronorm 1 benzine en diesel, Euronorm 2, 3 en 4 diesel er niet meer rijden.
De volgende deadline is 2025, vanaf dan worden ook Euro 5 diesel– en Euro 2-benzineauto‘s en alle scooters met verbrandingsmotoren op hun beurt verbannen. Benzinemodellen van de Euro 5-norm blijven nog welkom tot 2028.
Scooters ook?
Volgens verschillende bronnen lijkt het er echter op dat het verbod op scooters zou worden uitgesteld. Volgens L’Écho is de Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Écolo) van plan om in de regering een reeks ‘sociale maatregelen’ in te voeren om de meest kwetsbaren te beschermen. Er wordt gesproken over een aangepaste timing voor tweewielers in de lage-emissiezone.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo zou het verbod op bromfietsen met een maximale cilinderinhoud van 50 cm³ (L1 en L2) worden uitgesteld tot 2028, terwijl het totale verbod op verbrandingsmotoren – Euro 5 inbegrepen – eerder in 2030 zal plaatsvinden en niet meer in 2028 zoals aanvankelijk gepland.
Communicatiefout?
Als het wordt bevestigd, is dit uitstel verrassend, omdat het kabinet Maron zelf de snelle uitfasering van thermische voertuigen steunde onder het voorwendsel van de luchtkwaliteit. Alain Maron zou nu echter hebben besloten om terug te krabbelen, wellicht in het vooruitzicht van de verkiezingen.
Zijn omgeving wijst eerder op een gebrek aan informatie naar het publiek toe, dat helemaal niet op de hoogte is van de deadline van 2025. De oorzaken zouden dus alleen operationeel zijn, want het is de technische controle die de eigenaren van scooters en andere tweewielers moet informeren. Het gaat er dus om de burgers niet in de val te lokken. En het kabinet erkent ook dat die uitgestelde deadline geen probleem is, omdat het aantal scooters in Brussel verwaarloosbaar is in de het totale verkeer. In 2030 moeten alle scooters sowieso 100% elektrisch zijn.
Houd er rekening mee dat de andere categorieën van motorfietsen (L3 en L4) en Euro 5 driewielers (L5) niet onder deze termijnen vallen. Die worden in 2035 inderdaad verboden, maar niet eerder.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be