Schaft Vlaanderen de lage-emissiezones voor auto’s af?

De voorbije jaren besloten diverse steden om de oudste (en meest vervuilende) auto’s te weren met lage-emissiezones. Verdwijnen deze lage-emissiezones binnenkort? De kwestie ligt momenteel op de onderhandelingstafel van nieuwe Vlaamse meerderheid.

Gepubliceerd op 26 juli 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

In Wallonië zijn de regionale beleidsverklaring en de samenstelling van de ministeriële kabinetten voor de volgende legislatuur al achter de rug. Maar in Vlaanderen zijn drie partijen (N-VA, Vooruit en CD&V) nog druk aan het onderhandelen over een akkoord. Ze willen landen op 20 september, wanneer ook het programma en de samenstelling van de federale regering rond zouden zijn. Momenteel zijn de nota’s over landbouw, sport, dierenwelzijn, overheid en werkgelegenheid al afgerond. Rest nog het luik over mobiliteit, milieu en klimaat en de investeringen in weginfrastructuur.

Het ziet ernaar uit dat er binnen deze domeinen, waarover in de tweede helft van augustus onderhandeld wordt, nog grote verrassingen op komst zijn. Zo lijken de drie partijen het eens over meer investeringen in bruggen en wegen in Vlaanderen en het corrigeren van de onderinvestering in vervoersmaatschappij De Lijn (er is sprake van 300 miljoen euro).

Nog niet elektrisch in 2029

Volgens De Tijd, dat de conceptnota kon inkijken, hebben de drie partijen van de volgende regering al afgesproken om het einde van de verkoop van fossiel aangedreven auto’s in 2029 uit te stellen. Deze maatregel werd door de vorige regering genomen, maar lijkt helemaal niet realistisch. De bedoeling is nu dat Vlaanderen zich schikt naar de Europese kalender, namelijk 1 januari 2035.

Het document bevat ook het idee om een kilometerheffing in te voeren. Vooruit wil dit, maar de kans is klein dat CD&V en N-VA zo’n belasting aanvaarden. Volgens De Tijd zou deze maatregel volgens bronnen dicht bij het dossier (N-VA) zelfs “praktisch onhaalbaar” zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Bevriezing van LEZ?

Er is nog een belangrijke kwestie die een grote impact kan hebben: de drie onderhandelende partijen overwegen om de huidige lage-emissiezones in Antwerpen en Gent af te schaffen. Al is er nog een andere mogelijkheid. Er wordt ook gesproken over het simpelweg schrappen van de verstrengingen die de komende jaren gepland waren.

Momenteel is voorzien dat Euro 5-dieselwagens in de lage-emissiezones verboden worden vanaf 2026. Misschien gaat dit toch niet door, wat echter de doelstellingen voor de luchtkwaliteit van de regio bedreigt. Dit lijkt de onderhandelaars niet te verontrusten, want ze geloven dat de doelstellingen toch haalbaar zijn dankzij de elektrificatie van het wagenpark. De onderhandelingen lopen in ieder geval verder. Automobilisten en buurtbewoners krijgen eind augustus (als informatie lekt) of ten laatste op 20 september te horen wat er uiteindelijk uit de bus komt.

Een volledige schrapping van de huidige lage-emissiezones lijkt weinig waarschijnlijk. Dit zou kunnen leiden tot juridische stappen van milieugroeperingen of plaatselijke bewoners die gedwongen werden om maatregelen te nemen (zoals het verkopen van hun oude auto en het kopen van een nieuwe). Waarschijnlijker is dat er versoepelingen komen, of dat Antwerpen en Gent de enige twee lage-emissiezones van Vlaanderen blijven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.