M3 E30
De E30 was het eerste model met de benaming M3 en werd aangedreven door een 2,3-liter viercilindermotor die 200 pk ontwikkelde. Hij is zeer gewild op de occasiemarkt en vereist een nauwgezet onderhoud om grote kosten te vermijden. Het is aangewezen om te controleren of de motor niet warmloopt, alsook de spanning van de distributieketting, de toestand van de spanrollen en de speling van de kleppen na te gaan. Ook de ophanging is fragiel ter hoogte van de draagarmen en de kogelgewrichten.
Advertentie – lees hieronder verder
M3 E36
Onder de motorkap van de M3 E36 schuilt een 3 liter of 3,2 liter zescilinder-in-lijn. Het is aangewezen om te kiezen voor een exemplaar dat niet werd mismeesterd. De zeer robuuste zespitter vereist alleen een regelmatig onderhoud en olie van goede kwaliteit. Wel moet de speling van de kleppen gecontroleerd worden en is de vervanging van de drijfstanglagers aan te raden op de motoren met veel kilometers.
M3 E46
De M3 E46 ontwikkelt 343 pk dankzij zijn zescilinder 3,2-liter en vereist min of meer dezelfde voorzorgsmaatregelen als de E36. Het is beter om te kiezen voor de handgeschakelde versnellingsbak dan voor de vrij trage SMG-bak, die vaak een bron van problemen is.
M3 E92
Door de overgang naar de 4 liter V8 heeft de M3 E92 een duurder onderhoud nodig dan zijn voorgangers. Bij deze motor moeten de drijfstanglagers op 100.000 km vervangen worden. Op de DKG-versnellingsbak moet mogelijk de koppeling vervangen worden, een klus die duur kan uitvallen!
M4 F82
Met zijn 3 liter biturbo zescilindermotor die 431 pk ontwikkelde, was de M4 bijzonder vinnig en snel. Hij was zeer betrouwbaar, maar kreeg af te rekenen met een voortijdige slijtage van de krukas en het verschijnen van foutcodes op de boordcomputer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be