De Mini Countryman is helemaal vernieuwd. De SUV staat op het nieuwste platform van de BMW X1 en wordt niet alleen groter maar krijgt ook een 100 procent elektrische aandrijving. Kan hij groene gezinnen overtuigen?
Nieuws MINI Countryman : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 15 artikelen gepubliceerd over het model Countryman van MINI. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk MINI en zijn model Countryman. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
2024 is een belangrijk jaar voor Mini, dat zijn nieuwe gamma introduceert. De Countryman SUV neemt het voortouw, en is meer dan ooit een gezinswagen. Zelfs de krachtige JCW-versie met 300 pk zal in de smaak vallen bij gehaaste huisvaders.
De volgende Mini Countryman wordt in Duitsland geproduceerd en zal beschikbaar zijn met verbrandingsmotoren, plug-in hybride en elektrische aandrijvingen.
De Mini Countryman is aan zijn mid-career facelift toe. Dat betekent vernieuwde looks en technische opwaarderingen…
In navolging van de Mini hatchback krijgt zijn grote broer de Countryman achterlichten met een knipoog naar de Union Jack. Al zijn dat niet de enige wijzigingen die zullen worden doorgevoerd…
De Mini Countryman Cooper SE All4 is niet alleen de eerste plug-in hybride van het merk, het is ook de eerste SUV in zijn categorie. Of hij kan overtuigen, lees je in dit testverslag.
De Mini Countryman is een typisch voorbeeld van you love it or you hate it. Maar wat de meeste haters misschien niet weten, is dat je die stoere telg uit het gamma niet mag onderschatten op gebied van rijvaardigheid, ook als je niet voor de ALL4-vierwielaandrijving kiest… Anno 2018 oogt de Countryman virieler dan ooit en aangezien hij 20 cm groeide ten opzichte van zijn voorganger, hebben we hier ook met de langste Mini ooit te maken. Of met de langste en krachtigste als je voor een John Cooper Works kiest. De extra lengte betekent alvast goed nieuws voor de passagiers. Die beschikken over een verschuifbare achterbank en zetelen meer dan gewoon prima in de aangename cockpit die minder 'prettig gestoord' is dan voorheen. Zo werd bijvoorbeeld de immense snelheidsmeter uit de middenconsole verbannen – het oogt nu allemaal wat volwassener – en ging de algemene ergonomie erop vooruit. Groter staat hier trouwens ook synoniem voor extra kofferruimte. Het beschikbare laadvolume ging met 100 liter in de plus, tot 450 liter, en met de achterbank neergeklapt komt 1.390 liter vrij. De technologische uitrusting van de Countryman is helemaal up-to-date. We spotten automatische noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, ledverlichting, een head-up display en zelfs een gestuurde demping. De optielijst heeft een uitnodigend effect, maar weet ook wat dat betekent… Hoeveel? De Countryman Cooper SD, voorzien van een 2-liter turbodiesel uit de BMW-fabriek, levert 190 pk of 40 paarden meer dan de Cooper D met dezelfde motor. Daar tegenover staat een prijskaartje dat 6.410 euro hoger ligt dan dat van die Cooper D. De basisprijs van een Cooper SD komt op 34.650 euro, een bedrag dat uiteraard ook weer oploopt als je zaken als navigatie, lederen bekleding, een leuk kleurtje of een Mini-logoprojectie naast de bestuurdersdeur wil bij het instappen… Hoe rijdt dat, zo'n Countryman Cooper SD? Goed! Zoals de titel van dit testverslag aangeeft, kunnen we deze Mini met de afmetingen van een middenklasseberline wel smaken. Bij het instappen is er van klimmen of dalen geen sprake en onderweg boezemt onze testwagen met voorwielaandrijving onmiddellijk vertrouwen in. Vierwielaandrijving kost voor de volledigheid 2.030 euro extra maar is dus geen must. Rigide onderstel Het chassis van de Countryman is veel stijver dan je zou verwachten, of toch als je zijn nog steeds wat geknutselde design bekijkt. Dat wil trouwens niet zeggen dat het met deze Duitse Brit niet comfortabel rijden is. Mini heeft hier een mooi compromis gevonden, zoveel is duidelijk. Verder zit het met de besturing goed, levert de automaat puik werk en heb je dankzij de hoge zitpositie een mooi overzicht van het verkeer. Aan boord van deze Mini lijkt het alsof je alles aankan, vreemd genoeg. Beer van een motor De 2-liter turbodieselmotor uit de Mini Countryman Cooper SD is de geknipte keuze voor wie soepel wil rijden en koppel op overschot wil, zonder zich blauw te betalen aan diesel. Je kan er zowel aangenaam rustig als buitengewoon vlot mee rijden (voor de liefhebbers, 0-100 km/u lukt in 7,7 seconden) en geluidsmatig vormt het blok zelfs een fantastisch huwelijk met de Countryman. Wie het allemaal wat te luid vindt, kan trouwens gewoon de Green-modus inschakelen. Dan wordt er, zoals de naam doet vermoeden, ook minder brandstof verspild. Conclusie De Mini Countryman Cooper SD de ideale metgezel? Daar hoeft eigenlijk zelfs geen vraagteken achter. Deze Mini is praktisch, groot maar niet té (als je het relatief bekijkt) en bovendien rijdt hij leuk en beheerst. Wie van zijn design houdt en er de centen voor wil neertellen, zal na een testrit zeker verkocht zijn. Klik hier voor de technische fiche van dit model
De Mini Countryman is een auto die ofwel helemaal je ding is ofwel helemaal niet. De meesten kopen hem alvast voor een groot deel omwille van zijn niet zo alledaagse design. Maar de John Cooper Works-versie ervan, die koop je met nog een ander idee in gedachten. Eén dat pretoogjes moet opleveren… Laat ons met de naakte cijfers beginnen. In de Mini John Cooper Works Countryman (zijn officiële benaming) huist een 2.0 turbobenzine die 231 pk en 350 Nm koppel produceert. Daarmee mag dit model zichzelf de krachtigste Mini ooit noemen, al is hij natuurlijk wel een pak groter en vooral ook zwaarder dan de 218 pk sterke GP van een aantal jaren geleden. Kwestie van al dat cijfermateriaal een beetje in context te plaatsen. De tweeliter, die je ook in verschillende BMW's aantreft, overtuigt deze SUV-achtige om plankgas 100 km/u te halen binnen 6,5 seconden. Da's zeven tienden van een seconde sneller dan de Countryman Cooper S, de tot kort snelste variant van deze redelijk hoogpotige Mini. De chrono’s met de manuele versnellingsbak en met de achttrapsautomaat (ook te bedienen via kleine klepjes achter het stuur) zijn op papier trouwens gelijk. Veel geblaat, minder wol Dat de JCW Countryman er nogal opvallend uitziet – compleet met rode biezen, rode strepen en een knalrood dak – was blijkbaar nog niet voldoende om aandacht te trekken. Zijn uitlaatsysteem is er daarom één die door geluidstechnici onder handen werd genomen en dat merk je. Van de motor hoor je zo goed als niets, het is achteraan waar de decibelmeter tiltslaat. En uiteraard zijn het hier de 'scheetgeluiden' die het 'm doen. Maar… Van zo'n hoge spektakelwaarde op auditief vlak verwacht je dat de 'beleving' ook volgt. En het probleem ligt 'm alvast niet bij de weglegging. Die is namelijk top, met dank aan de stugge doch correcte afstelling van de ophanging en de standaard aangevoerde ALL4-vierwielaandrijving. Dat systeem kan de beschikbare trekkracht zowel naar de voor- als naar de achterwielen sturen (dankzij zijn elektromagnetische differentieel met lamellenkoppeling op de achteras) en zorgt zelfs bij een zeer sportief rijgedrag voor een hoog veiligheidsgevoel. Waar mijn kritiek dan op slaat? Deze Mini mist het scherpe kantje dat ik met zijn naam associeer. Hij trekt snel op, dat wel, maar de manier waarop is niet bepaald sensationeel. Het verloopt allemaal iets te sereen, waardoor ik door verschillende bijzitters de opmerking kreeg dat ze enkel aan het geluid konden opmaken dat we volgas aan het geven waren… Prijzig Wat nog in zijn nadeel speelt: dit is niet de meest comfortabele Countryman en al zeker niet de meest betaalbare. Voor mijn – weliswaar redelijk goed uitgedoste – testexemplaar vraagt Mini bijna 53.000 euro, geen klein bedrag dus. Opties kosten ook hier geld, zo leren we hieruit want een Countryman JCW in standaardtrim kost 'maar' € 38.700. Rest dus de vraag of je voor de prijs van een mooie BMW 3-reeks een snelle Mini wil die er – eerlijk is eerlijk – nogal lomp en overdreven uitziet. Da's een keuze waarvoor ik veel mensen zie passen…
Met de One en de One D pakt Mini uit met lagere basistarieven voor de nieuwe generatie van zijn Countryman. De SUV van Mini kan voortaan ook worden aangedreven door driecilinders op benzine en diesel.
De nieuwe Mini Countryman John Cooper Works zal vanaf 21 april op het autosalon van Shanghai te zien zijn. Hij wordt aangedreven door een viercilinder turbomotor op benzine die 231 pk en 350 Nm aan trekkracht levert. Het is de krachtigste motor die ooit in een Mini werd gebruikt.
Qua afmetingen is de Coutryman geen kleintje meer! Hij werd danig verlengd en komt wat dat betreft in de buurt van de kleine BMW. Vraag is of het nog een echte Mini blijft?
Mini heeft de oorzaak gevonden voor het gebrek aan succes van de kleine SUV Coupé Paceman, die slechts een korte carrière kende. Volgens de designer van het merk is die te zoeken bij de achterdeuren.
Mini stelt officieel de tweede generatie van de Countryman voor die in februari op de markt komt. Deze SUV krijgt een aangepast design en oogt virieler. Hij groeit 20 cm en komt met nieuwe motorisaties. Het wordt meteen de langste Mini die ooit werd gebouwd. Die extra lengte vertaalt zich in een koffer van 450 l en ook de passagiers achterin varen er wel bij met een verschuifbare achterbank. Het interieur is erg luxueus afgewerkt en heeft voor het eerst ook recht op een groot aanraakscherm. De technologische uitrusting is helemaal up-to-date want we zien automatische noodremhulp, adaptieve snelheidsregelaar, ledverlichting, head-up display en zelfs een gestuurde demping. Bij de lancering zal de Countryman geleverd worden als Cooper met 136 pk, Cooper S met 192 pk , Cooper D met 150 pk en Cooper SD met 190 pk. De motoren zijn allen herzien en ook de tarieven stijgen. Er volgt voor het eerst ook plug-in hybride versie van de Countryman. Die komt pas later op de markt, samen met de One D van 112 pk en de JCW, die 218 pk levert.
Mini staat op het punt om zijn eerste model voor te stellen dat ook elektrisch kan rijden. Deze nieuwe plug-in hybride Countryman zal de aandrijflijn van de BMW 225Xe overnemen en maakt gebruik van een elektromotor en een benzinemotor. Er werden al verschillende preserie modellen gespot tijdens testsessies maar nu is Mini klaar om het doek te trekken van de tweede generatie Countryman. Deze nieuwe Countryman wordt groter en ruimer en zal wellicht geïnspireerd zijn op de 225 Xe, het BMW-neefje, waarvan hij ook de voorwielaangedreven architectuur zal overnemen. Het gaat hierbij om een 1,5 liter grote driecilinder turbomotor met 136 pk op de vooras en een elektromotor van 102 pk op de achteras. Dat zorgt voor een systeemvermogen van 224 pk verdeeld over de vier wielen. De hybride versie zal enkele maanden na de lancering van dit nieuwe model volgen. Hij zal een elektrisch rijbereik van 35 km krijgen.
De nieuwe Mini Countryman wil een stuk virieler worden vergeleken met de actuele versie want hij neemt nagenoeg alle SUV stijlkenmerken over. Er staat ook een zeer sportieve variante met ruim 300 pk op het programma.