TEST Mini Countryman JCW 2024: het gezin op dreef

2024 is een belangrijk jaar voor Mini, dat zijn nieuwe gamma introduceert. De Countryman SUV neemt het voortouw, en is meer dan ooit een gezinswagen. Zelfs de krachtige JCW-versie met 300 pk zal in de smaak vallen bij gehaaste huisvaders.

7 / 10
Gepubliceerd op 21 februari 2024
Leestijd : 6 min

Deel

TEST Mini Countryman JCW 2024: het gezin op dreef

Voor Mini was 2023 een jaar van grote voorbereiding op de vernieuwing van het hele assortiment. Vorig jaar presenteerde de fabrikant de 3-deurs Mini en de Countryman SUV, die in het voorjaar zullen worden gelanceerd. Daarna zal de Aceman (2025) volgen, een compacte crossover die zich tussen de 3-deurs Hatch en de Countryman nestelt. We wachten nog steeds op de cabrioletversie van de Mini en, hypothetisch, een 5-deurs versie, waarover nog geen beslissing is genomen.

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00041

Groter

In de loop der jaren heeft de Countryman – een beetje de tegenpool van de oorspronkelijke Mini – een vaste plek verworven, aangezien zijn succes sinds de lancering in 2010 onverminderd is gebleven, met meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren. Van deze bron van inkomsten opgeven is er dus geen sprake. Net als de andere nieuwe Mini-modellen is de Countryman gebaseerd op een nieuw platform. De UKL is verdwenen, ten gunste van de FAAR-architectuur (Frontantriebsarchitektur) voor voorwielaangedreven of vierwielaangedreven auto’s, en ontworpen om volledige elektrificatie te ondersteunen. Van Mini heeft de Countryman nu alleen nog de naam, want het model is 14 cm langer, ofwel 4,43 m (tegenover 4,10 bij de lancering). Het doel is om meer gezinsvriendelijker te zijn en de kloof met de toekomstige Aceman (4,07 m) te vergroten. De logica achter deze vergroting wordt verklaard door het feit dat de Countryman zijn productielijn (Regensburg, Duitsland) deelt met de nieuwe X1 (4,5 m).

P90530275_highRes_mini-john-cooper-wor

Advertentie – lees hieronder verder

De grotere afmetingen van de nieuwe Countryman komen natuurlijk de binnenruimte ten goede. Zo kan het voertuig dienen als kleine gezinsauto dienen, met voldoende ruimte op de achterbank. De veelzijdigheid blijkt ook uit de kofferbak van 460 liter, ofwel 10 liter meer dan het oude model, maar 80 liter minder dan de X1. De veelzijdigheid van het model wordt ook nog vergroot met een verschuifbare achterbank van 13 cm (optioneel) en een royale opbergruimte van enkele decimeters kubieke meters, onder de vloer van de thermische versies. Slim bedacht! Hoewel de achterklep gemotoriseerd kan worden, is de drempel nog steeds vrij hoog, wat betekent dat je de spullen die je inlaadt moet optillen. Alle zitplaatsen zijn gemakkelijk bereikbaar en het zitcomfort is zeer goed, ook achterin (2 volwassenen) waar er verstelbare rugleuningen zijn. De centrale zitplaats blijft echter wat krap. Maar dat is geen probleem voor SUV’s van deze omvang.

Een ander uiterlijk en gedigitaliseerd

Het uiterlijk van de nieuwe Countryman is aanzienlijk veranderd. Hij oogt massiever, vooral aan de achterkant, die vierkanter is, terwijl aan de voorkant de ronde koplampen zijn vervangen door langwerpige blokken. Zo verliest het model wat persoonlijkheid, maar de aerodynamica blijft, met een Cx die daalt van 0,31 naar 0,29. Klanten zullen echter de mogelijkheid waarderen om het ontwerp van de verlichting zowel aan de voor- als achterkant aan te passen: de LED-ring rond de koplampen biedt verschillende opties, net als de achterlichten, waarvan de veelheid aan LED’s meerdere signaturen kan weergeven (natuurlijk de Union Jack, een “L”, enz.). Een leuke gadget.

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00060

Het interieur van de Countryman is kleurrijker dan voorheen, maar ook milieuvriendelijker met overal gerecycleerde stoffen (dashboard, bovenkant van de deuren, enz.). Hoe deze bekleding zal verouderen, weten we niet, maar het brengt zeker een vrolijkheid die zelden voorkomt in de auto’s van vandaag.

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00069

Fundamenteel is het centrale ronde scherm, dat hier wordt voorgesteld in een nieuwe, modernere evolutie, die nog steeds even stijlvol is. Een andere vooruitgang is de mate waarin het model gedigitaliseerd is. Zo kunnen navigatie, telefoonfunctionaliteit en meer meeslepende menu’s worden weergegeven met tal van displayknoppen, de mogelijkheid om je eigen foto’s te uploaden, zoals op een smartphone, toegang tot sociale netwerken, streamingdiensten zoals Netflix of zelfs videogame-opties waarmee gamers hun eigen controller via Bluetooth kunnen aansluiten. Het is zelfs mogelijk om een Avatar te creëren. Verrassend en vooral helemaal in de geest van de tijd. Deze veelheid aan functies is het resultaat van de toepassing van nieuwe en krachtigere hardware, maar ook van het besturingssysteem 9, waarmee al deze toepassingen kunnen worden geïntegreerd. Meer dan ooit wil Mini dat zijn auto’s een verlengstuk zijn van onze smartphone, of zelfs van ons huis.

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00059

Ook spierkracht

De nieuwe generatie Countryman onderscheidt zich van zijn voorganger op het gebied van aandrijflijnen. Er komt immers geen plug-in hybrideversie meer, maar twee volledig elektrische versies (204 of 313 pk). Gezien de wereldwijde carrière van het model is er geen sprake van et schrappen van de thermische versies, die vrij talrijk zullen zijn: C (1,5 170 pk), S (2 liter, 218 pk), D (2 liter, 163 pk) en de Countryman John Cooper Works (JCW) All4 (2 liter biturbo, 300 pk).

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00005

De JCW zal waarschijnlijk niet de bestverkopende versie worden, maar het is wel de eerste die Mini wil laten proberen. Genoeg om te herinneren dat rijplezier afhangt van verschillende zintuigen: horen en voelen. Het starten van de 300 pk sterke 2-liter motor blijft natuurlijk een plezier. De mechanica is soepel op alle niveaus en biedt stevige versnellingen aan, zonder agressief te zijn. De eerste JCW’s van 10 jaar geleden waren ruiger dan nu, wat de veelzijdigheid ten goede komt. Er is ook geen gorgelende of teruglopende uitlaatgassen meer. Het geheel toont zich soepel en zeer responsief, maar opnieuw niet extreem, zoals blijkt uit het chassis dat onderstuurd blijft op de grenzen van de grip. De ophanging is niet stijf en is vrij attent ondanks de 20 inch banden. Kortom, het is gemakkelijk om je te nestelen in de kuipstoelen van een energieke (5,4 s voor de 0-100 km/u) gezinswagen. De besturing blijft over het algemeen nauwkeurig, zowel op de snelweg als in bochten. Het is ook meer lineair, waardoor de Countryman minder “kart” is dan de Mini. Alles zou perfect zijn geweest als de automatische versnellingsbak beter was afgesteld bij sportief rijden: de schakelpatronen zijn te traag en de gevraagde terugschakelingen in de bochten worden niet altijd uitgevoerd, zelfs als het toerental van de motor niet al te hoog is. Dat moet worden herzien, toch voor de gezinsvaders die af en toe nog willen genieten op de weg.

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00032

Conclusie

De Mini Countryman evolueert over het algemeen in de goede richting. Omdat het veelzijdiger en ruimer is dan ooit, heeft het de capaciteit om meer gezinnen aan te spreken. Hij heeft ook een unieke uiterlijk – zij het iets gladder, vooral aan de voorkant – en verbazingwekkende digitale mogelijkheden via het elegante centrale scherm. Tot op heden gaat geen enkel merk zo ver op dit gebied. De JCW-versie biedt natuurlijk plezier, maar is waarschijnlijk ook een van de laatste vertegenwoordigers van deze categorie. Voor wie het zich kan veroorloven, is het nu of nooit. Binnenkort kijken we ook naar een elektrische versie. Wordt vervolgd…

BF_MINI_JCW_Countryman_ALL4_022024_00026

Mini Countryman 2024 JCW: specificaties

Motor: benzine, 4-cilinder biturbo, 300 pk en 400 Nm
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatisch, 6 versnellingen
L/B/H (mm): 4.440 / 1.840 / 1.660
Gewicht leeg (kg): 1.645
Volume bagageruimte (l): 460-1.530
Van 0 tot 100 km/u (sec): 5,4
Maximale snelheid (km/u): 250 km/u
Gemengd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 6,1 – 6,9 (afhankelijk van versie)
CO2: 138 – 155 g/km
Prijs: 54.950 euro
Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: 767,01 €; Wallonië en Brussel: 4.947 €
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 443,76 €; Wallonië en Brussel: 511,24 €
Ecomalus Wallonië: 100 €

Voor
  • Algemene personalisatiemogelijkheden
  • Digitale capaciteiten
  • Karakteristiek model (JCW)
  • Bewaarde veelzijdigheid
Cons
  • Trage automatische transmissie bij sportief rijden
  • Hoge laaddrempel
  • Belasting op inverkeerstelling (Brussel en Wallonië)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MINI voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.