Autotests

TEST Mini Countryman SE All4 2024: gezinsvriendelijke ecologie

De Mini Countryman is helemaal vernieuwd. De SUV staat op het nieuwste platform van de BMW X1 en wordt niet alleen groter maar krijgt ook een 100 procent elektrische aandrijving. Kan hij groene gezinnen overtuigen?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 mrt. 2024 | Leestijd: 13 min

In 2024 rijgt Mini de nieuwe modellen aan elkaar. Terwijl de Mini driedeurs klaar is om de markt te betreden, kun je de nieuwe Countryman SUV al bestellen, in afwachting van de compacte SUV Aceman (2025) en de cabrioversie van de Hatch. Mini heeft besloten om zijn cross-overgamma te vergroten met een 4 m lange stadsversie en de nieuwe Countryman, die aanzienlijk groter is om beter tegemoet te komen aan de noden van gezinnen.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00025

Advertentie – lees hieronder verder

Echte gezinswagen

In het begin werd de Mini Countryman niet serieus genomen: te groot, te veel een SUV en te weinig Mini. Maar het idee om van Mini om een cross-over te bouwen, bleek een geniale ingeving en veertien jaar later zijn er al meer dan 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. Het bewijs dat klanten houden van esthetiek en personalisatie, maar ook van veelzijdigheid. Deze keer tapt de Countryman uit een ander vaatje. Deze nieuwe generatie is 18 cm langer dan de allereerste en 15 cm langer dan zijn voorganger. Een grote stap vooruit dus, wellicht omdat klanten op zoek zijn naar een echte gezinswagen waarmee ze geen toegevingen meer moeten doen qua beschikbare ruimte.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00060

Deze nieuwe aanpak zie je aan de afmetingen: met een lengte van 4,43 m doet de nieuwe Countryman nauwelijks onder voor de Renault Kadjar (4,48 m) en de Peugeot 3008 (4,44 m). De noden van gezinnen komen op de eerste plaats. Het komt Mini ook goed uit, want volgend jaar lanceert het merk de kleinere cross-over Aceman. En uiteraard moest kannibalisatie vermeden worden.

Technisch gezien verandert de nieuwe Countryman ook. Hij gebruikt de FAAR-architectuur (Frontantriebsarchitektur) die geschikt is voor volledige elektrificatie en niet alleen voor een plug-inhybride. Die laatste ontbreekt trouwens in de catalogus. Dat hoeft niet definitief te zijn. De FAAR-architectuur wordt ook gebruikt door de BMW X1, die wel nog altijd beschikbaar is als plug-inhybride. Mocht Europa zijn beslissing terugdraaien om elektrische auto’s te verplichten, dan kan Mini snel reageren. De switch wordt nog vereenvoudigd omdat de Countryman ook geassembleerd wordt op dezelfde productielijn als de X1 en X2, in Regensburg, Duitsland.

Ruimer, maar…

De groei van de Countryman komt natuurlijk de binnenruimte ten goede, die aanzienlijk verbeterd is. Zelfs in deze elektrische versie profileert dit model zich als een echte gezinswagen, met genoeg ruimte achterin voor twee volwassenen of grote tieners. Het koffervolume is hetzelfde als dat van een Countryman met verbrandingsmotor: 460 liter met vijf zitplaatsen en 1.450 liter met de achterbankbank neergeklapt. Wel moet je de grote opbergruimte onder de koffervloer van de versie met verbrandingsmotor missen.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00066

De elektrische Countryman heeft ook geen frunk of kofferruimte in de neus. Waarom niet? Zowel om veiligheids- als praktische redenen. Voor zo’n ruimte zou de bekabeling aangepast en afgedicht moeten worden om ongelukken te voorkomen. Deze ruimte is daarom voorbehouden aan Mini-mecaniciens om onderhoud uit te voeren. De kofferklep kan gemotoriseerd worden, maar heeft nog altijd een hoge drempel, waardoor je voorwerpen hoog moet optillen om ze laden. Goed om te weten.

In tegenstelling tot de versie met verbrandingsmotor, hebben de Countryman E of SE ook geen verschuifbare achterbank, wat natuurlijk de veelzijdigheid (een beetje) vermindert. Ook het vermelden waard is dat je op deze bank iets hoger is dan bij de verbrandingsversies, wat leidt tot een andere zitpositie. Volwassenen of oudere tieners zitten met hun knieën omhoog, wat niet zo prettig is. Het is ook onmogelijk om je voeten onder de voorzetel te schuiven. Voor kinderen is dat natuurlijk geen probleem, maar voor grotere passagiers…

Echt een Mini?

Niet alleen het formaat, maar ook het silhouet van de Countryman is veranderd. Achteraan oogt het veel massiever. Vooraan hebben de designers de hoekigere vorm van de koplampen benadrukt. Dit model breekt dus duidelijk met het verleden. Toch blijft de filosofie heel erg ‘Mini’, met tientallen mogelijkheden om te personaliseren. Alle klanten vinden iets naar hun smaak en kunnen veel tijd besteden om details uit te zoeken, zoals de verschillende lichtpatronen van de voor- en achterlichten. Een verrassende en leuke manier om je te onderscheiden.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00067

Het pronkstuk van deze Countryman is het nieuwe ronde scherm in het midden, dat doet denken aan het originele model… en de Big Ben? Het is de centrale interface tussen de bestuurder en deze SUV. Met een diameter van 24 cm is het scherm echt indrukwekkend. Het biedt ook veel aanpassingsmogelijkheden: er zijn acht weergavemodi, elk met een eigen sfeer, zodat je je auto kunt afstemmen op je humeur. Nooit eerder was er in de auto-industrie zoveel ruimte voor personalisatie.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00061

Het infotainment draait op een nieuw besturingssysteem (OS9), ontworpen om uitgebreider, flexibeler en sneller te zijn… behalve op onze pre-productiewagens, die nog veel functies op de achtergrond aan het testen waren, waardoor programma’s traag uitgevoerd werden. Maar we waren gewaarschuwd. Hoe het ook zij, de mogelijkheden zijn talrijk en eerlijk gezegd ook smaakvol. Wij vonden het leuk, en klanten zullen het ongetwijfeld ook waarderen. Gebreken zijn er niet… maar we missen wel enkele fysieke knoppen om bijvoorbeeld sneller de airco te kunnen bedienen.

De connectiviteit is bovendien hypermodern, met de mogelijkheid om je eigen foto’s te uploaden, toegang te krijgen tot sociale netwerken, Netflix te streamen of videogames te spelen. Het draagt allemaal bij tot een unieke sfeer. De rest van het interieur is kleurrijk en aangenaam. Toegegeven, er zijn nog altijd enkele harde kunststoffen, maar de sfeer is resoluut positief, al weten we niet hoe de stoffen die over het dashboard en de deurpanelen zijn gespannen, zullen verouderen.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00058

Twee elektrische versies

Bij de versies met verbrandingsmotor schrapt Mini de plug-inhybride ten voordele van twee volledig elektrische versies, die gedeeld worden met de nieuwe BMW X2. De eerste versie (de Countryman E) gebruikt één elektromotor aan de vooras. Die ontwikkelt 204 pk en 250 Nm, goed voor 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden. Dat is voldoende, net als de begrensde topsnelheid van 170 km/u.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00005

De Countryman SE wordt dan weer aangedreven door twee motoren (één voorin en één achterin), die samen 313 pk en 494 Nm leveren en veel vinniger presteren, met een tijd van 0 tot 100 km/u van 5,6 seconden. De topsnelheid bedraagt hier 180 km/u. Dat is dus amper sneller, maar dat komt door de keuze voor een transmissie met enkele verhouding, die hier zijn limieten bereikt. Om sneller te gaan zou een tweede tandwiel nodig geweest zijn, wat veel hogere kosten met zich mee zou brengen (vooral voor de klant) zonder veel toegevoegde waarde. We zullen aan deze visie moeten wennen bij de meeste elektrische auto’s.

In beide gevallen heeft de batterij een nettocapaciteit van 64,6 kWh (66,4 kWh bruto). Genoeg voor een rijbereik van 432 km in de hier geteste SE All4 en 462 km in de Countryman E. Correct. De batterij wordt opgeladen door een wisselstroomlader met 7,4 kW en een gelijkstroomlader met 130 kWh (29 minuten van 20 tot 80 procent). We hadden toch gehoopt op een hoger gelijkstroomvermogen, aangezien de BMW i4 bijvoorbeeld meer dan 200 kW haalt. Afhankelijk van de versie is er ook een wisselstroomlader met 11 kW beschikbaar (6,5 uur).

Leuk om te besturen

De Countryman Electric (zowel de E als de SE) is zwaar. Heel zwaar zelfs, want deze auto zet meer dan twee ton op de weegschaal. We vreesden daarom voor de dynamische kwaliteiten. Die vrees bleek ongegrond zodra we de eerste meters gereden hadden.  De Countryman blijkt behoorlijk wendbaar en voldoende snedig. Natuurlijk zorgt hij niet voor hetzelfde kartgevoel als de Mini driedeurs – dat is ook de ambitie van de Countryman niet – maar het geheel is goed gecentreerd en wekt vertrouwen. Beter nog, onder zware belasting (en ondanks de 313 pk en 494 Nm) blijft het geheel coherent, comfortabel en altijd voorspelbaar. Zeer efficiënt dus, precies zoals het hoort.

Ons testparcours bestond uit secundaire wegen en een stuk snelweg. Twee lussen van ongeveer zeven kilometer – in totaal 150 km – resulteerden in een elektriciteitsverbruik van ongeveer 21 kWh/100 km. Een zeer goed resultaat, al moet gezegd worden dat de kleine heuvels rond Lissabon een voordeel zijn, omdat je op dit soort terrein vaak kunt profiteren van een goede energierecuperatie (die je overigens kunt aanpassen via de peddels aan het stuurwiel). We zullen deze cijfers moeten toetsen aan de realiteit in het Belgische verkeer, vooral aan het stuur van de Countryman E, die waarschijnlijk de populairste versie wordt. De vooruitzichten zijn veelbelovend, met een mogelijk rijbereik rond de 350 km.

BF_MINI_Countryman_SE_ALL4_022024_00011

Conclusie

De Mini Countryman is een echte gezinswagen geworden. Dat is uitstekend nieuws en vergroot zijn aantrekkingskracht. Wellicht ook in ons land, waar de twee elektrische versies (de E en SE) niet overdreven duur zijn. Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn in ons land met de twee elektrische versies, de E en de SE, die niet overdrijven in prijs, met de E geprijsd op 46.250 euro en de SE All4 op 52.250 euro. Dat is iets goedkoper dan de nieuwe BMW iX2, die iets veelzijdiger is (46.900 en 59.150 euro voor dezelfde technische specificaties). Met de Countryman ga je gegarandeerd positief en kleurrijk de weg op. Alleen al daarom zijn we geneigd een bestelbon te tekenen…

De Mini Countryman SE All4 2024 in cijfers

Motor: twee elektromotoren (voor, achter), 313 pk, 494 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.440/1.840 /1.660
Leeggewicht (kg): 2.075
Koffervolume (l): 460 tot 1.450
0 tot 100 km/u (sec): 5,6
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Gemiddeld WLTP-verbruik (kWh/100 km): 16,8 – 18,5 (naargelang de versie)
CO2: 0 g/km
Prijs: 52.210 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 92 ,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Echte gezinswagen
  • Uitgebreide personalisering
  • Sfeervol interieur (centraal scherm)
  • Overtuigende elektrische aandrijving

Minpunten

  • Hoge kofferdrempel
  • Beperkte veelzijdigheid (zithoogte en dergelijke)
  • DC-opladen beperkt tot 130 kW
  • Zicht driekwart naar achteren

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon