Op het Autosalon van Parijs 2024 is Stellantis aanwezig met vier merken, hoewel het nochtans veertien merken in zijn portfolio telt. Typisch voor deze tijd is dat één van die merken Chinees is: Leapmotor, waarin de autogroep een aandeel van 21% heeft. Beide bedrijven halen hun eigen voordelen uit de samenwerking. Leapmotor krijgt toegang tot een nieuwe markt en productievestigingen, Stellantis heeft nu een nieuw merk om te verdelen, krijgt toegang tot bepaalde technologieën en leert rationaliseren in de manier waarop een auto ontworpen en geproduceerd wordt. Alles verandert.
De nieuwe SUV B10 wordt voortaan ook in Europa geassembleerd, net als de T03, een kleine stadswagen die in Polen wordt geproduceerd wordt in de fabriek in Tychy, een voormalige Fiat-vestiging. De productiefaciliteit van de B10 is nog niet bekend, maar zal eind deze maand stoppen zodat ze omgebouwd kan worden met de juiste machines om vanaf begin 2026 dit model te bouwen.
Rivaal voor Scenic E-Tech
In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, behoort de SUV B10 niet tot het B-segment van de compacte allrounders. Met zijn lengte van 4,5 m neemt hij het eerder op tegen de Renault Scenic E-Tech of de Peugeot E-3008. In het Leapmotor-gamma staat hij dus net onder de C10 en C16.
Advertentie – lees hieronder verder
Esthetisch is de B10 grotendeels gebaseerd op de C10. Het geheel ziet er eenvoudig uit, zonder franjes en zelfs met een vleugje Porsche-design aan de achterkant door de led-strook. Leapmotor heeft het interieur nog niet onthuld. Dat zou modern zijn, vooral dankzij de LEAP 3.5-architectuur, een platform dat geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), volledig digitale en aanpasbare instrumenten en intelligente rijcapaciteiten biedt.
Elektromotor en lage prijs
Mechanisch is de B10 eenvoudig: een 215 pk sterke elektromotor ter hoogte van de achteras (achterwielaandrijving), gekoppeld aan een batterij met 69,9 kWh, goed voor een rijbereik van 422 km. Correcte cijfers.
Maar Leapmotor slaat vooral hard toe met de prijs. Hoewel de prijzen nog niet bekend zijn, zou de auto verkrijgbaar worden voor minder dan 30.000 euro. Zoek niet verder, die prijs is onklopbaar voor deze grootte en uitrusting, want dat is 10.000 euro minder dan een Scenic E-Tech of zelfs 3.000 à 4.000 euro minder dan de nieuwe Skoda Elroq, die sowieso kleiner is. Wordt het een succes? De toekomst zal het uitwijzen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be