Het Chinese merk Leapmotor is nog onbekend in Europa en werd in 2015 opgericht. Dankzij een joint venture (Leapmotor International) die voor 51% in handen is van Stellantis, wordt het nu ook verdeeld door bepaalde dealers van deze grote autogroep. Deze stap is enigszins verrassend aangezien Stellantis al 14 merken in zijn portfolio heeft. Deze keuze lijkt ingegeven door de ‘gaten’ in het gamma die Leapmotor kan opvullen dankzij de aantrekkelijke prijzen. Een andere doorslaggevende factor is dat de auto’s gebouwd zullen worden in de Stellantis-fabriek in Polen, waardoor Leapmotor de Europese financiële sancties kan omzeilen die Chinese merken treffen.
Het eerste model dat op het oude continent arriveert, is een meteen sterke uitdager. De T03 neemt het op tegen de Dacia Spring met een introductieprijs van 18.400 euro tot het einde van dit jaar. Vanaf 2025 stijgt die naar 18.900 euro. Hoewel de Dacia al begint bij 16.990 euro, kan die niet tippen aan de technische specificaties van de Leapmotor. De Leapmotor T03 heeft een motor van 95 pk, tegenover 45 pk voor de kleine Roemeen, en dat is niet het enige verschil.
Rijkelijke uitrusting
Met zijn lengte van 3,62 m en breedte van 1,57 m is de Leapmotor T03 gebouwd voor de stad, zijn favoriete terrein. Hoewel de binnenruimte beperkt is, vooral ter hoogte van de ellebogen, kunnen er vier mensen comfortabel zitten. Gezien zijn afmetingen is de koffer amper 210 liter groot, uit te breiden tot 880 liter als je de achterbank neerklapt. Waar de T03 zich onderscheidt van de Dacia is de uitrusting.
Advertentie – lees hieronder verder
Leapmotor biedt slechts één versie van zijn stadswagen aan, in drie koetswerkkleuren: wit, grijs en blauw. Standaard wordt hij geleverd met 15-duims aluminium velgen, een centraal scherm (10 duim) met navigatie en spraakbediening, vier luidsprekers, airconditioning, elektrische ruiten voor en achter, een systeem om de auto met je smartphone te openen, zes airbags en tien rijhulpsystemen (ADAS). Voor een auto van deze prijsklasse is de standaarduitrusting dus vorstelijk.
Jeugdzondes
Je krijgt waar je voor geld met deze T03, want de afwerking is erg goed voor dit prijsniveau en het centrale scherm reageert vlot, wat zelden het geval is bij Chinese elektrische auto’s. Helaas heeft de Leapmotor nog een paar kinderziektes, zoals de airconditioning, die vreemd functioneert. Tijdens onze testrit regende het pijpenstelen en we zetten de airconditioning aan om de ramen te ontwasemen, maar hij blies alleen maar koude lucht, waardoor de cabine al snel in een koelkast veranderde. Om de temperatuur naar een acceptabel niveau te krijgen, moesten we de airconditioning – en meteen ook het goede zicht – opgeven. We maakten onze klachten kenbaar en de verantwoordelijken van het merk verzekerden ons dat ze het systeem zouden updaten. We zullen de volgende keer zeker de werking ervan controleren.
Dat is nog niet alles. Tijdens onze test klonken er talloze ADAS-waarschuwingssignalen zonder duidelijke reden. Ook hier zou een update dit bijzonder onaangename fenomeen oplossen, maar voorlopig zijn dit slechts beloftes. Een volgende test zal ons in staat stellen om te beoordelen of deze minpunten echt weggewerkt zijn.
Voldoende
Bij snelheden tot 30 km/u produceert de T03 een laag en storend geluid om voetgangers te waarschuwen voor zijn aanwezigheid. Gelukkig verdwijnt het geluid snel en is de motor bijzonder discreet. De acceleratie verloopt vlot (0-100 km/u in 12,7 seconden) volstaat voor gebruik in of buiten de stad. De schokdemping is vrij stevig, maar voldoet voor een auto waarvan je weet dat je hem zelden voor lange afstanden zult gebruiken. Met een capaciteit van 37,3 kW biedt de batterij een WLTP-rijbereik tot 264 km, wat gezien de lage prijs van de auto behoorlijk is. Het laadvermogen is echter niet uitzonderlijk, met een ingebouwde lader van 6,6 kW en een maximum van 45 kW via een snellader. Dankzij het lage gewicht van 1.175 kg verbruikte de T03 gemiddeld 11,7 kWh op een gemengd traject, wat zelfs beter is dan de 16,3 kWh die de fabrikant claimt.
Conclusie
De Leapmotor T03 biedt een zeer interessante verhouding tussen de prijs en de prestaties. Wel moet deze versie, die speciaal voor de Europese markt ontwikkeld werd, nog wat bijgeschaafd worden. Het merk heeft nog veel werk om een imago op te bouwen (dat er nog helemaal niet is) en om het vertrouwen van de consument te winnen. Stellantis benadrukt de expertise van zijn netwerk, maar de recente problemen die de groep heeft gekend met de betrouwbaarheid van de PureTech-motor en het Takata-airbagschandaal spreken op dat vlak niet in hun voordeel.
De Leapmotor T03 in cijfers:
Motor: 1 elektromotor, 95 pk en 158 Nm, LFP-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding
L/b/h (mm): 3.620/1.577/1.652
Leeggewicht (kg): 1.175
Koffervolume (l): 210 tot 880
Batterij (kWh): 37,3
0 tot 100 km/u (sec): 12,7
Topsnelheid (km/u): 130 km/h
Rijbereik (WLTP, km): 265
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 16,3
CO2: 0 g/km
Prijs: 18.400 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Verhouding prijs/prestaties
- Volledige uitrusting
- Degelijk comfort
- Redelijk verbruik
- Nog geen imago (restwaarde?)
- Elektronische jeugdzondes
- Geluid onder 30 km/u
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be