De Renault 4, waarvan tussen 1961 en 1992 8,1 miljoen exemplaren geproduceerd werden, was een van de grootste successen van het merk tot nu toe. Hij was onverwoestbaar, praktisch en goedkoop en gaf veel mensen in Europa en Noord-Afrika toegang tot een auto. Net als zijn eeuwige rivaal, de Citroën 2PK, is het een cultklassieker geworden, met een enorme schare fans en een eigen rally-raid, de 4L Trophy, die elk jaar georganiseerd wordt.
Renault speelt in op dit nostalgische enthousiasme door de R4 te herlanceren, enkele dagen nadat de pers de nieuwe R5 mocht testen. Beide modellen staan op hetzelfde platform, het recent ontwikkelde AmpR Small. Maar terwijl de R5 een trendy stadswagen is, wordt de R4 veel meer gezinsgericht en veelzijdig. Hiervoor Renault de wielbasis met 8 cm en de bagageruimte met 12 cm verlengd. Met een lengte van 4,14 m is de R4 9 cm langer dan de Clio en 9 cm korter dan de Captur.
Praktisch
De vierkante lijnen van de originele R4 zijn op een modernere manier geïnterpreteerd, net als enkele details, zoals het radiatorrooster (één transparante kunststof strip met de koplampen en het centrale logo) en de achterlichten. Het silhouet van de R4 zorgt voor veel binnenruimte, met een kofferinhoud van 420 liter en de mogelijkheid om lange voorwerpen (tot 2,20 m) te vervoeren dankzij de rugleuning van de bestuurderszetel die bijna vlak kantelt. Zware voorwerpen kun je gemakkelijk vervoeren dankzij de zeer lage laaddrempel (61 cm), nog een knipoog naar de oude R4.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de rest is het dashboard rechtstreeks overgenomen van de R5, zij het met enkele verschillen in de gebruikte materialen. We konden de auto al in avant-première bekijken en waren helemaal weg van de denim bekleding van de zetels in de Techno-uitvoering. Onze voorkeur gaat echter uit naar de Plein Sud-versie, die een stoffen zonnedak heeft dat bijna over de hele lengte van het dak loopt, waardoor de auto nog aangenamer rijdt als de zon schijnt.
Twee vermogens
De R4 behoudt de twee grootste motoren van de R5, met een vermogen van respectievelijk 120 en 150 pk. De eerste heeft een batterij van 40 kW, de tweede van 52 kW, voor een rijbereik van respectievelijk 300 en 400 km. Het maximale AC-vermogen bedraagt 11 kW, terwijl het DC-vermogen 80 kW bedraagt voor de versie met 120 pk en 100 kW met 150 pk. Alle versies van de R4 hebben een bidirectionele lader met V2L en de One Pedal-functie, ideaal voor stadsritten.
De technologische uitrusting van de R4 is dezelfde als die van de R5: we zien de bekende horizontale schermen van 10,1 duim en 10 duim. Dit laatste scherm bedient het OpenR Link-systeem met geïntegreerde Google, de avatar Reno en ChatGPT. Afhankelijk van de versie kan hij uitgerust worden met het Harman Kardon 410W-audiosysteem met negen luidsprekers. Qua veiligheid is de nieuwe Renault uitgerust met 26 rijhulpsystemen. In de vroege zomer van 2025 start de verkoop.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be