Dacia maakt een groei door om jaloers op te zijn. Het merk boekt het ene succes na het andere en bewijst dat veel automobilisten op zoek zijn naar een eenvoudige – maar degelijke – mobiliteitsoplossing voor een betaalbare prijs. De Sandero en Duster zijn hiervan het bewijs.
In oktober 2024 onthulde Dacia een nieuw model, de Bigster, een soort verbeterde versie van de Duster. Hoewel verwacht werd dat hij zeven zitplaatsen zou bieden, heeft hij er maar vijf. Dat is ongetwijfeld om niet in het vaarwater te komen van de Jogger, een verhoogde gezinsbreak met zeven plaatsen. De Bigster ziet eruit als een grotere SUV, met hetzelfde algemene uiterlijk als de Duster, maar is 23 cm langer (4,57 m) en 5 cm breder. Dit formaat leidt tot enkele records: een kofferruimte van 667 liter, 150 liter meer dan de Duster en geschikt voor voorwerpen tot 2,7 m lang. Gezinnen zullen dit zeker waarderen.
Goedkoop?
Dacia heeft zojuist de prijzen van de Duster bekendgemaakt en die zijn op z’n zachtst gezegd aantrekkelijk. De basisversie kost 23.990 euro met een TCe140-motor (140 pk, 122 g/km CO2), wat zeer concurrentieel is. Ter vergelijking: een Volkswagen Tiguan (vergelijkbaar formaat) start bij iets meer dan 32.000 en een Renault Austral (4,51 m) bij 32.700 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Lijkt deze directe vergelijking belachelijk, omdat Dacia een budgetmerk is? Dat is toch niet meer het geval met deze Bigster. Dacia is de afgelopen jaren op verschillende vlakken hogerop geklommen. De Bigster profileert zich als het topmodel van Dacia en is toch nog 4.800 euro duurder dan de Duster. Het bewijs van deze hogere status is onder andere de uitrusting, met een centraal scherm van 10,1 duim en digitale instrumenten van 7 duim vanaf het eerste uitrustingsniveau. Het instrumentenpaneel groeit zelfs naar 10 duim in de uitrustingsniveaus Extreme en Journey.
Drie motoren
De Dacia Bigster is verkrijgbaar met drie motoren. Het instapmodel is de TCe 140 van de groep, een driecilinder 1.2 turbo met lichte hybridisatie (48V) die 140 pk en 230 Nm levert. De volgende is een volledig hybride Bigster (Hybrid 155 vanaf 28.990 euro) die een viercilinder benzinemotor (107 pk) combineert met een elektromotor (50 pk) en een batterij (1,2 kWh). Die is alleen verkrijgbaar met de automatische versnellingsbak (met klauwkoppeling) en ontwikkelt 156 pk en 205 Nm. Tot slot biedt Dacia ook een iets minder krachtige variant, maar met vierwielaandrijving: de TCe 130 4x4. Dit is een milde hybride (48V) met een vermogen van 131 pk en een koppel van 230 Nm. De vierwielaandrijving drijft de prijs op tot 29.490 euro.
De eerste exemplaren van de Bigster staan in de lente van 2025 in de showrooms.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be