Met meer dan 2,2 miljoen verkochte exemplaren in dertien jaar is de Dacia Duster een van de bestverkochte SUV’s in Europa. De nieuwe derde generatie is zopas onthuld. Hij wint duidelijk aan uitstraling met zijn virieler design dankzij het verticale radiatorrooster, vele hoeken en vierkante lijnen. De hele onderzijde van de auto wordt beschermd door Starkle, een zwarte gerecycleerde kunststof die zorgt voor een stoere look en bestand is tegen krassen.
De essentie
Binnenin heeft het volledig horizontale dashboard geen overbodige gimmicks. Het centrale scherm van 10,1 duim is naar de bestuurder gericht. Het interieur neemt de look van de wielkasten over en past die toe op de ventilatieroosters. Net als bij de nieuwste Renault-modellen heeft het stuurwiel van de Duster vlakke boven- en onderkanten, waardoor het er hoekig uitziet. De bagageruimte is toegenomen tot 462 liter onder de hoedenplank in de 4X2-versie.
Advertentie – lees hieronder verder
Drie motoren
De Duster is gebaseerd op het CMF-B-platform van de Renault-groep en biedt de keuze tussen drie aandrijflijnen. In het instapmodel werkt de ECO-G 100-motor op lpg en benzine, goed voor een maximaal rijbereik van 1.300 km op zijn twee tanks. Dan volgt de Duster TCe 130, een milde hybride met 48 volt. Tot slot is er de Hybrid 140-motor, die al wordt aangeboden op de Jogger, onder de motorkap van de SUV. Net als vroeger is de Duster ook verkrijgbaar in een 4X4 Terrain Control-versie, die vijf rijmodi biedt afhankelijk van het terrein. Met een bodemvrijheid van 217 mm en rijhoeken van 31 procent vooraan en 36 procent achteraan geraakt de Duster met vierwielaandrijving uit moeilijke situaties, geholpen door een snelheidsregeling voor afdalingen. De boordcomputer voorziet de bestuurder van een schat aan nuttige informatie (hellingshoeken, krachtverdeling voor/achter).
Vier afwerkingsniveaus
De instapversie, de Duster Essential, is uitgerust met vaste dakrails, elektrisch bedienbare ruiten vooraan, een manuele airconditioning, automatische dimlichten, zes airbags en parkeersensoren achteraan. De Duster Expression voegt daar aluminium velgen van 17 duim, een digitaal instrumentenpaneel (7 duim), een centraal aanraakscherm met Media Display-multimediasysteem (10,1 duim), een achteruitrijcamera en automatische ruitenwissers aan toe.
De Duster Extreme heeft een meer avontuurlijke look, met moduleerbare dakrails, mistlampen, afwasbare TEP-bekleding, rubberen vloer- en kofferbakmatten, automatische klimaatregeling en decoratiestukken aan de binnen- en buitenkant in koperbruin. Tot slot is de Duster Journey volledig uitgerust met 18-duimsvelgen, automatische klimaatregeling, een inductielader, het Media Nav Live-multimediasysteem met geconnecteerde navigatie en het Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.
Klaar voor het avontuur
Dacia biedt twee interessante opties voor klanten die met hun auto de natuur in willen. In navolging van de Jogger, de eerste Dacia met deze optie, kan ook de nieuwe Duster uitgerust worden met het Sleep Pack. Dit eenvoudige slaappakket bestaat uit een tweepersoonsbed (1,90 m lang en tot 1,30 m breed) dat in minder dan twee minuten opgeborgen kan worden, een tafeltje en een opbergruimte. Tot slot kan er een dakdrager met een draagvermogen van 80 kg aan de dwarsstangen bevestigd worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be