In de Verenigde Staten is de elektrische transitie ook bezig, al staat ze veel minder ver dan in Europa. De nieuwe generatie van de Dodge Charger getuigt van de huidige situatie in het land van Uncle Sam. Omdat hij als sedan en coupé aangeboden wordt, kan hij diverse doelgroepen aanspreken.
Eenvoudig en puur
Voorlopig zijn er alleen foto’s van de coupé vrijgegeven. In vergelijking met de concept car die in 2022 werd onthuld, zijn er weinig details veranderd. De lijnen zijn eenvoudig en het design is puur, maar mist een beetje durf voor een muscle car. De grille aan de voorkant wordt benadrukt door een grote led-signatuur die over de hele breedte van de auto loopt.
Advertentie – lees hieronder verder
Maak dat je weg bent…
Als je een nostalgisch type bent, lees dan niet verder… Voor het eerst rijdt de Charger namelijk elektrisch, met twee vermogens: 496 pk voor de Daytona R/T en 670 pk voor de Daytona Scat Pack. De Daytona Scat Pack accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden. Geen lachertje dus. Beide versies zijn uitgerust met dezelfde batterij van 100,5 kWh, waardoor ze een rijbereik van respectievelijk 510 en 418 km halen. De Charger heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Puristen mogen gerust zijn: de Fratzonic Chambered Exhaust maakt net als vroeger geluid (al is dat hier uiteraard kunstmatig). En met de drift- en donutmodi kun je nog altijd de banden verslijten op de parking van de supermarkt.
Geen V8
De tegenstanders van elektrificatie zullen opgelucht zijn dat Dodge de verbrandingsmotor niet helemaal opgeeft, want er staan nog twee zescilinders in de catalogus. Met een cilinderinhoud van 3 liter ontwikkelt deze twin-turbobenzinemotor 420 pk in de Charger Sixpack S.O. en 550 pk in de Sixpack H.O. De elektrische coupé komt in de loop van dit jaar op de markt, terwijl de benzineversies en de sedan in 2025 volgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be