De Ferrari F80, gelimiteerd tot een productie van 799 auto’s, is het nieuwe vlaggenschip van het merk. Hij belichaamt de beste technologie en prestaties van het merk met het steigerende paard. Geïnspireerd door de autosport en het prototype 499P in het bijzonder, wordt de F80 aangedreven door een 3.0 V6-turbomotor, met hybride ondersteuning. De 900 pk sterke aandrijflijn is gebaseerd op een 800V-architectuur en gebruikt – voor het eerst in een Ferrari – elektrische turbotechnologie (e-turbo). Die levert dankzij een elektromotor tussen de turbine en de compressor van elke turbo veel vermogen en een onmiddellijke respons bij lage toerentallen. De elektrische vooras en achtermotor van het hybridesysteem voegen daar nog eens 300 pk aan toe. Met 1.200 pk is de F80 de krachtigste productie-Ferrari ooit.
Aerodynamica speelt een sleutelrol bij de F80, met oplossingen zoals een actieve achtervleugel, diffuser achteraan, vlakke bodem, driedelige voorvleugel en S-Duct die samen 1.050 kg downforce genereren bij 250 km/u. Dit resultaat wordt nog versterkt door de actieve ophanging, die rechtstreeks grondeffect genereert. De prestaties worden voorts verbeterd door de elektrische vooras, die vierwielaandrijving mogelijk maakt om het beschikbare koppel en vermogen nog effectiever te benutten, en door de nieuwe remmen met CCM-R Plus-technologie uit de racerij, die nog efficiënter zouden zijn dan het koolstof-keramische systeem.
Kanonskogel
Met de eManettino, zoals alle PHEV-modellen van Ferrari, biedt de F80 drie verschillende rijmodi: Hybrid, Performance en Qualify. In tegenstelling tot de SF90 Stradale en de 296 GTB biedt hij geen eDrive-modus en kun je dus niet volledig elektrisch rijden. Met zijn batterij van 2,28 kWh en onbeladen gewicht van 1.525 kg levert deze auto ongelooflijke prestaties, zoals 0 tot 100 km/ in 2,15 seconden, 0 tot 200 km/u in 5,75 seconden en een topsnelheid van ongeveer 350 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
De veiligheidskooi en het dak van de F80 zijn gemaakt van koolstofvezel en andere composietmaterialen, terwijl de subframes voor en achter van aluminium zijn en met titanium schroeven aan de carrosserie bevestigd zijn. Aan de achterkant is er een extra aluminium subframe voor de batterij. Het koetswerk is het resultaat van een creatieve ontwerpstudie waarbij het team van het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni zich aanpaste aan de technische beperkingen van een zo’n bolide.
Zoals een eenzitter
Uniek aan de F80 is het 1+-interieur waarin de bestuurder het gevoel heeft in een eenzitter te zitten, met alle bedieningselementen naar hem gericht. De passagierszetel bevindt zich achter die van de bestuurder. Ferrari is zelfs zo ver gegaan om een rode bekleding te gebruiken voor de linkerzetel en een zwarte voor de rechterzetel, om deze laatste wat te verbergen. Deze oplossing stelde de ontwerpers ook in staat om de auto een kleiner interieur te geven en het frontoppervlak van de auto te verkleinen.
Deze Ferrari is ook uitgerust met een nieuw stuurwiel dat speciaal voor deze auto ontwikkeld werd en zal verschijnen op toekomstige straatmodellen van het merk met het steigerend paard. Het is iets kleiner dan zijn voorganger, met afgeplatte randen bovenaan en onderaan, en heeft ook een kleiner midden, wat het zicht verbetert en het sportieve gevoel accentueert. De fysieke knoppen op de rechter- en linkerspaak van het stuurwiel keren hier terug en zijn direct herkenbaar door aanraking. De prijs van de F80 is nog niet bekendgemaakt, maar wordt ongetwijfeld even indrukwekkend als de auto zelf. Als ‘troost’ krijg je er wel zeven jaar gratis onderhoud bij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be