In het begin van de jaren ’50 bevond BMW zich in een zeer lastige financiële situatie. De verkoop van nieuwe wagens viel serieus tegen en een faillissement lag op de loer. Gelukkig liep iemand van de firma in Italië een Iso Isetta tegen het lijf, een piepklein tweezits stadsautootje met een motorfietsmotor. BMW kocht de licentie en stak er een andere centrale in, wat resulteerde in de geboorte van de BMW Isetta, die het merk indertijd effectief van de ondergang heeft gered. De enorm schattige vierwieler werd gekenmerkt door zijn eivormig design, maar ook door het feit dat hij maar één deur had. BMW hield het modelletje tot 1962 op de markt..
Moeilijke bevalling
Enkele jaren geleden presenteerde het Zwitserse bedrijf Micro een concept met de naam Microlino en met zeer duidelijke gelijkenissen met de Isetta. De respons op die stijlstudie was zo positief dat het bedrijf besloot om een productiemodel te bouwen. Helaas staken er allerlei problemen de kop op: wat de industrialisatie betreft, maar ook in de vorm van een rechtszaak met Artega, een onderneming die het ‘vaderschap’ van de Microlino opeiste. Zijn lancering werd dan ook verschillende keren uitgesteld.
Advertentie – lees hieronder verder
Eindelijk
Het heeft lang geduurd, maar de Microlino kan eindelijk worden gereserveerd via de officiële website van het merk, mits een aanbetaling van 500 Zwitserse frank (iets meer dan 480 euro). Opvallend: het loopt meteen storm, met inmiddels meer dan 30.000 reservaties op de teller.
Over de Microlino…
Het betreft een tweezitter met een koffervolume van 230 liter, een motor van 12,5 kW (17 pk, goed voor een topsnelheid van 90 km/u) en een keuze uit drie batterijen (6, 10,5 of 14 kWh, voor een autonomie van respectievelijk 95, 175 of 230 km). Momenteel kan je alleen het tussenmodel bestellen (voor 14.990 euro). De prijs van de topversie zou 20.990 euro bedragen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be