Hoewel we op de foto’s (zie onderaan) enkel de berlineversie van de Mercedes-AMG E63 S Final Edition tonen, zal er ook een break aan te pas komen. De belangrijkste specificaties van beide zijn natuurlijk gelijk, met tussen de voorwielen een V8 twinturbo die 612 pk aan vermogen en 850 Nm koppel op het asfalt lost, niet verwonderlijk via de gereputeerde 4Matic-vierwielaandrijving van het merk.
Night Pack
Om zich te onderscheiden van een ‘doordeweekse’ E63 S AMG is deze serie uitgerust met wat Mercedes het ‘Night Pack’ noemt (gekenmerkt door blinkend zwarte accenten in de plaats van chroom) en tekent het Performance Seat Package High-End present: een hele mond vol voor ruim elektrisch verstelbare zetels. Het interieur is op zijn beurt bekleed met hoogstaand nappaleder met gele stiksels.
Wie een felle koetswerkkleur wil, is bij Mercedes-AMG aan het verkeerde adres. Deze Final Edition wordt immers uitsluitend geleverd in ‘Magno’ (mat grafietgrijs). Om het exlusieve plaatje compleet te maken, rust deze felle Merc’ op – moet gezegd – prachtige, gesmeden 20-inch wielen en zijn de uitlaatpijpen trapeziumvormig. En om helemáál duidelijk te maken dat het een limited edition betreft, prijkt er op de middenconsole een metalen plaatje dat weergeeft over welk model uit de reeks het gaat (nummer zoveel van de 999).
Advertentie – lees hieronder verder
De laatste dans
Deze Final Edition wordt onmiddellijk in de harten van Mercedes-AMG-fans gesloten omdat het de allerlaatste E-Klasse met een V8-motor wordt. Dat lees je goed. Milieunormen hebben dit ‘edele’ blok nu eenmaal tot de dood veroordeeld, met als resultaat dat de volgende lichting een plug-in hybride wordt (met een viercilinder…).
De diehards vinden dit natuurlijk erg jammer, al is het maar omdat de achtpitter erom bekendstaat een ongelooflijk, beestachtig geluid te produceren. Alle AMG-topmodellen zijn er voorlopig mee uitgerust, al omt daar dus een einde aan met het oog op lagere emissies van onder andere CO2.
Een terugblik…
AMG en V8-motoren gaan al lang in hand. De Mercedes-tuner – die trouwens ook mindere goden onder handen heeft genomen – prepareerde al in 1971 een exemplaar met maar liefst 6,8 liter cilinderinhoud voor de 300 SEL, met de bedoeling om vriend en vijand te verrassen tijdens de 24 Uur van Francorchamps. Dit laatste lukte wonderwel: de AMG eindigde tweede algemeen en eerste in zijn klasse.
Sinds die overwinning is AMG een grote naam in het wereldje. Het bedrijf is traditionele automodellen blijven omtoveren in rasechte racemonsters en straffe sportwagens en heeft zijn plaats in de geschiedenisboeken dus dubbel en dik verdiend. Het heeft trouwens pas tot 2005 geduurd alvorens AMG – kort voor Aufrecht, Melcher & Großaspach – voor 100% eigendom werd van Daimler-Chrysler.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be