Sinds 1998 brengt Smart (piep)kleine stadswagens op de markt. Het merk kwam voort uit een samenwerking tussen Mercedes en Swatch en vulde een gat in de markt, wat mooie vooruitzichten bood. Alleen was de fabrikant al sinds het prille begin een last voor de Duitse autobouwer, enerzijds omdat de horlogemaker zich op het laatste moment terugtrok en anderzijds omdat de verkoopcijfers veel lager uitkwamen dan verwacht.
Na jaren wroeten kondigde Smart in 2019 aan dat het alleen nog maar 100% elektrische auto’s zou produceren. Ook werd gecommuniceerd dat de Chinese autoreus Geely 50% van de aandelen had aangeschaft. Jammer genoeg bleef het merk een piepkleine speler op de markt, ondanks de duidelijke voordelen die Smarts boden, en dan vooral de bijzonder korte ForTwo.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuw hoofdstuk
Net zoals het gros van de automerken stapt Smart in de SUV-boot. De Smart #1 breekt dan ook serieus met het verleden. In de plaats van een wagentje dat je bijna als een rijdende rugzak mag beschouwen, hebben we hier met een gemiddelde vijfdeurs te maken die (maar liefst) 4,27 meter lang is.
Over smaken en kleuren kan je discussiëren, maar de reacties op het design zijn overwegend positief. De ontwerpers hadden ook duidelijk oog voor detail, zoals portiergrepen die automatisch uit de carrosserie springen als je in de buurt komt. En het interieur is ook niet mis, gespekt met een ultramodern dashboard voorzien van een 12,8-inch scherm.
Wat de uitrusting betreft, die lijkt zeer compleet te zijn. Denk aan volledige connectiviteit, spraakherkenning, een audiosysteem met 13 (!) luidsprekers, een panoramisch glazen dak en sfeerverlichting met keuze uit niet minder dan 64 kleuren.
Ambitieus
De Smart #1 laat zich aandrijven door de krachtigste motor die het merk ooit heeft aangeboden. De elektrocentrale produceert zomaar eventjes 272 pk en 343 Nm en laat zich voeden door een batterij met een capaciteit van 66 kWh. De beloofde autonomie is evenmin peanuts voor een EV, want er wordt 420 tot 440 km beloofd.
Nog cijfers nodig? De topsnelheid bedraagt 180 km/u en hij heeft 30 minuten aan een snellaadstation nodig om 80% van zijn batterijcapaciteit terug te winnen.
Hoeveel?
Over de prijs wordt voorlopig nog gezwegen. Verwacht alleszins geen absoluut koopje, want het tarief van de Smart #1 zou naar verluidt hoger liggen dan 35.000 euro…. Alweer een groot verschil met vroeger dus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be