Geleidelijk heeft de Skoda Enyaq zijn plekje veroverd in het segment van de elektrische gezinswagens. Deze SUV overtuigde namelijk 250.000 klanten en werd zo een van de bestverkochte elektrische modellen van Europa. Hij heeft dan ook veel troeven, te beginnen bij het ruime interieur, de goede prijs-kwaliteitsverhouding en de efficiënte motoren. Voor 2025 wordt het model herzien, zowel de vijfdeurs als de coupé. Een belangrijke verandering is onder meer de nieuwe Modern Solid-designtaal. Maar er is meer. Het comfort, de uitrusting, het laadvermogen: alles werd herbekeken.
Assertief
Je ziet het meteen: de Enyaq introduceert een volledig nieuwe, meer assertieve stijl vooraan. Dit wordt het Tech-Deck Face genoemd en bestaat uit een glanzend zwart paneel dat discreet de sensoren van de auto groepeert. Aan stijl geen gebrek, zelfs niet ‘s nachts, met de led-verlichtingsstrip. Opmerkelijk is ook dat de Skoda-letters in donker chroom het oude logo op de motorkap vervangen.
Het nieuwe ontwerp heeft een verbeterde stroomlijn, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 voor de klassieke versie en 0,225 voor de coupé. Uiteraard draagt dit bij tot een groter rijbereik. Nieuwe velgen van 19 tot 21 duim en de nieuwe koetswerkkleur Olibo Green maken de designupdate compleet.
Advertentie – lees hieronder verder
Ruim en duurzaam interieur
Binnenin behoudt de Enyaq natuurlijk zijn aantrekkelijke ruimte. De plaats op de achterbank blijft zeer goed, terwijl de kofferruimte tussen 585 en 1.710 liter biedt in de vijfdeurs en tussen 570 en 1.610 liter in de coupé. De Enyaq kan ook bogen op duurzame materialen, van de gerecycleerde zetelbekleding tot het leder gemaakt van olijfbladeren.
Nieuwe functies doen hun intrede, zoals de automatische zetelverwarming en het Open-on-Approach-systeem voor handenvrije toegang. Op het vlak van veiligheid wordt parkeren eenvoudiger dankzij de functies Remote Park Assist en Trained Parking, die je kunt bedienen via de MySkoda-app.
Meer rijbereik
Technisch gezien verandert de Skoda Enyaq niet. Er zijn nog altijd twee batterijcapaciteiten (63 kWh en 82 kWh) en drie motorversies. De basisversie, de Enyaq 60, gebruikt achterwielaandrijving en een motor met 204 pk. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het rijbereik 437 km. De Enyaq 85 met een sterkere batterij heeft 286 pk voor een rijbereik van 586 km. Tot slot biedt de Enyaq 85x vierwielaandrijving met een tweede elektromotor.
Het snelladen werd ook verbeterd: het batterijpakket kan van 10% naar 80% laden in 28 minuten, dankzij een laadcapaciteit tot 175 kW (Enyaq 85) bij laadpunten met gelijkstroom. De Enyaq 60 is echter beperkt tot 165 kW. Alle versies hebben een boordlader van 11 kW (wisselstroom).
De Belgische prijzen zijn nog niet bekend en volgen over enkele weken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be