De in 2019 gelanceerde laatste generatie van de Toyota Supra, die we eigenlijk GR Supra moeten noemen, heeft lang op zich laten wachten. Liefhebbers van het genre keken dan ook reikhalzend uit naar zijn komst, al werd de feestpret van sommige fans gedrukt vanwege de samenwerking met BMW. Want eerlijk is eerlijk: de Supra is in wezen een Z4 in een ander jasje en met een vast dak boven het hoofd.
Omwille van de hoge ontwikkelingskosten bleven zelfs tal van interieurelementen identiek aan die van de Duitse roadster. Denk dus niet alleen aan de mechaniek (inclusief de motor), maar ook aan het boordmeubilair en nagenoeg alle digitale systemen.
Gelukkig oogt de Supra wel helemaal anders en is hij zelfs iets sneller dan de BMW, simpelweg omdat hij minder weegt als coupé dan als cabrio. Ter herinnering: Toyota is niet van plan om een volledig ‘open’ Supra te bouwen – maar misschien wel weer een targa! – en BMW gaat zich niet (opnieuw) toespitsen op een Z4 Coupé.
Advertentie – lees hieronder verder
Supra-klanten krijgen twee keuzemogelijkheden. Gelanceerd met een zescilinder onder de kap, kunnen zij sinds 2020 ook kiezen voor een versie met een 2-liter viercilinder turbo. Wat nog ontbrak, was een handgeschakelde Supra, een situatie die Toyota bij deze rechttrekt.
Níet van BMW
De manuele 6-bak werd naar verluidt speciaal door Gazoo Racing en voor de Supra 3-liter ontwikkeld. De sportdivisie veranderde ook de koppeling.
Voorts werden de remcontrolesystemen en de ophanging van de coupé aangepast om zijn prestaties verder op te schroeven, wijzigingen die trouwens zullen worden doorgevoerd in het hele Supra-gamma, dat ook een nieuw, ongeveer 40 kg minder zwaar lightweight-model gaat bevatten (alleen op basis van de zespitter).
‘Slimme’ versnellingsbak
De transmissie in kwestie heet iMT en maakt gebruik van een intelligent controlesysteem, geprogrammeerd met nieuwe software die voorrang geeft aan sportieve prestaties. Bij het opschakelen zijn de parameters zo ingesteld dat het motorkoppel bij het aangrijpen en het loslaten van de koppeling wordt geoptimaliseerd; terwijl bij het terugschakelen de software zodanig is geregeld om consistente prestaties te garanderen.
Lichter is beter
Alle aanpassingen samen, met inbegrip van de kersverse 19-inch wielen, zorgen voor een gewichtsreductie van exact 21,8 kg. Alle beetjes helpen, nietwaar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be