Europa heeft resoluut gekozen voor de elektrische auto. Zoals Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, bevestigde bij haar herverkiezing, wordt de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 verboden. Dit betekent dat nieuwe voertuigen met een verbrandings-, hybride- of plug-inhybride motor niet langer besteld kunnen worden.
Vanaf dat moment begint een overgangsperiode van ongeveer vijftien jaar, waarin auto’s met verbrandingsmotoren geleidelijk van de wegen zullen verdwijnen naarmate consumenten nieuwe, volledig elektrische auto’s aanschaffen.
Maar is dit standpunt wel zo onwrikbaar? Verschillende landen, zoals Polen, Italië en zelfs Frankrijk, hebben zich al kritisch uitgelaten, net als sommige autofabrikanten. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft voorzichtig gesuggereerd dat synthetische brandstoffen mogelijk een iets grotere rol kunnen spelen dan verwacht. Dit zou echter alleen het geval zijn als de productie volledig koolstofneutraal is en de brandstoffen beperkt worden ingezet — met name voor ultraperformante luxeauto’s, een segment dat vooral door Duitse merken wordt bediend.
Advertentie – lees hieronder verder
Intensief lobbyen
Maar de situatie is ingewikkelder dan het lijkt. Achter de schermen groeit de druk op Brussel, en vooral op de Europese Commissie. Naast autofabrikanten oefent ook de grootste partij in het Europees Parlement, de Europese Volkspartij (EVP), stevige druk uit voor aanpassingen.
Volgens Automotive News Europe, dat bronnen dicht bij het proces aanhaalt, stelt de EVP in een intern document dat het verkoopverbod op auto’s met CO2-uitstoot na 2035 “moet worden teruggedraaid”. Dit zou ruimte moeten bieden voor voertuigen met interne verbrandingsmotoren die worden aangedreven door biobrandstoffen of andere niet-fossiele alternatieven.
De EVP dringt er bij de Commissie op aan om het verbod vanaf 2026 te heroverwegen. Bovendien wil de partij dat de verkoop van nieuwe plug-inhybride auto’s na 2035 mogelijk blijft, wat de druk op de Europese klimaatplannen verder opvoert.
Heeft deze lobby kans van slagen?
Heeft dit gelobby een kans van slagen? Dat lijkt wel zo. De EVP heeft aanzienlijke politieke invloed, aangezien een meerderheid van de 27 leden van de nieuwe Europese Commissie uit haar gelederen komt — inclusief voorzitter Ursula von der Leyen.
Maar de EVP wil nog een stap verder gaan. De partij vindt dat de industrie niet verantwoordelijk mag worden gesteld voor de 15 miljard euro aan boetes die worden opgelegd aan fabrikanten die de CO2-emissiequota in 2025 overschrijden. Volgens de EVP zou dit broodnodige investeringsmiddelen wegsluizen die essentieel zijn voor de transitie.
Het EVP-document stelt dat “degenen die de regels hebben opgesteld, hebben nagelaten de noodzakelijke marktomstandigheden te creëren.” Dit omvat het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur, stabiele stimuleringssystemen en beheersbare energieprijzen. Volgens de EVP worden regels te vaak ingevoerd zonder degelijke impactanalyse of oog voor de realiteit.
Het document wijst erop dat fabrikanten tegen 2025 20% van hun verkoop moeten halen uit elektrische auto’s, terwijl ze momenteel blijven steken op slechts 14%. Dit maakt de doelstellingen volgens de partij nagenoeg onhaalbaar, zeker zonder ingrijpende veranderingen in het beleid.
Het dispuut is door de EVP al eerder ten berde gebracht, maar de spanningen lopen verder op door grote herstructureringen in de sector, zoals de sluiting van Volkswagen-fabrieken. Daarbovenop komen de nieuwe invoertarieven die Donald Trump heeft aangekondigd, wat de druk op de Europese autobranche verder vergroot.
Heeft de EVP kans van slagen? Het is niet onmogelijk, want de partij is er onlangs in geslaagd om verschillende groene beleidsmaatregelen te vertragen, zoals de ontbossingswet. De auto-industrie is een ander stokpaardje. En laten we niet vergeten dat het Europees Parlement de Commissie controleert en ze kan snoeren. Maar deze laatste optie blijft weinig aannemelijk ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be